Belgische Benelux van het spoor gehaald

Belgische Benelux van het spoor gehaald

door in rubriek spoor
Reacties uitgeschakeld voor Belgische Benelux van het spoor gehaald

De Belgische i6/i10-rijtuigen worden tot nader order niet meer ingezet op de treindienst tussen Amsterdam en Brussel. Dat is besloten na inspectie door de ILT.

Vorige week berichtte OV-Magazine over klachten van rijdend personeel. De deuren van de Belgische rijtuigen vereisten een andere aanpak dan de deuren van de Nederlandse. In enkele gevallen sloten de deuren daardoor niet goed en vlogen ze weer open – soms zelfs tijdens de rit. Naar aanleiding daarvan besloot NS al eigen personeel niet meer op de rijtuigen in te zetten.

Gisteren heeft de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) een i6-rijjtuig onderworpen aan een inspectie. Ook de NMBS heeft de staat van de rijtuigen gecontroleerd. De Belgen vonden geen technische mankementen. In overleg met ILT en NMBS heeft NS daarop besloten de rijtuigen niet meer in te zetten, totdat de oorzaak van het euvel achterhaald is.

Het opschorten van de i6/i10-rijtuigen stelt NS voor een logistieke uitdaging. 12 van de 32 ritten worden sinds begin mei uitgevoerd met Belgische rijtuigen. Ze dienden ter vervanging van ICR-rijtuigen die momenteel in Haarlem worden opgeknapt om ingezet te kunnen worden op de HSL. Waar mogelijk vult NS de dienstregeling op met eigen materieel.

De afgelopen dagen was de treindienst door Brussel ook al verstoord door spoorwegstakingen in België. Ook vandaag en morgen wordt er gestaakt. Uitval van ritten heeft overigens geen invloed op de concessie, aangezien het geen kpi is.

 

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook