OV en Spoortafels missen regie Rijk

OV en Spoortafels missen regie Rijk

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor OV en Spoortafels missen regie Rijk

De partijen aan de OV en Spoortafels missen nog steeds regie van het Rijk. In deze nieuwe vorm van overleg gaat het meer over geld, regionale wensen en waan van de dag dan over ov van deur tot deur en een gezamenlijke ov-visie.

De OV en Spoortafels zijn opgericht in 2014. Ze komen voort uit de Lange Termijn Spooragenda, het programma van het Rijk voor het spoor tot 2028. Doel van de OV en Spoortafels is om nationaal en regionaal openbaar vervoer beter op elkaar af te stemmen voor een betrouwbare en voorspelbare reis van deur tot deur.

Achtergrond is de roep vanuit de regio om meer regie van het Rijk waar het gaat om bijvoorbeeld campagnes, dienstregelingen, investeringen, OV-chipkaart, reisinformatie en tarieven. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) heeft een directie OV en Spoor, vandaar de naam OV en Spoortafels. Wel wat gekunsteld: alsof spoor geen ov is.

Er zijn zes OV en Spoortafels: één landelijke (met IenM, NS, ProRail, ov-autoriteiten, ov-bedrijven en reizigersorganisaties) en vijf landsdelige tafels (met in principe dezelfde partijen). Daarnaast is er een Spoorgoederentafel.

Beleid en projecten
Staatssecretaris Dijksma van IenM organiseert en leidt de landelijke tafel. De landsdelige tafels worden voorgezeten door

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook