Hertz biedt toeristen OV-chipkaart bij auto

Hertz biedt toeristen OV-chipkaart bij auto

door in rubriek anders betalen
Reacties uitgeschakeld voor Hertz biedt toeristen OV-chipkaart bij auto

Autoverhuurbedrijf Hertz biedt vanaf nu een OV-chipkaart te huur aan bij een huurauto. Dat doet het bedrijf in samenwerking met TripKey, een aanbieder die sinds mei actief is. “We willen hét toeristenproduct van Nederland worden.”

De TripKey kost 2,50 per dag, waarbij alleen dagen tellen die de toerist de kaart ook daadwerkelijk gebruikt. De kaart wordt automatisch opgeladen en is ook te gebruiken op verschillende P+R-locaties en voor de OV-fiets. Hij komt standaard met 20 procent dalurenkorting. Naderhand wordt het verschuldigde bedrag van de creditcard afgeschreven.

TripKey is een start-up, in handen van ondernemers Mick Walvisch, Cees van Buchem en de Mobiliteitsfabriek dat de techniek levert. “We hebben een fantastisch ov-netwerk, maar voor toeristen is het haast onwerkbaar. Ze weten niet hoe ze een kaart moeten aanschaffen, er moet een borg op staan, dan moet hij weer worden opgeladen”, somt Mick Walvisch op. Hertz als samenwerkingspartner was volgens hem een logische keuze: “Reizigers zijn al lang niet meer aan een modaliteit verbonden, die willen zo snel en makkelijk mogelijk van A naar B.”

TripKey is nu ook beschikbaar op Schiphol, de belangrijkste plek waar de doelgroep binnenkomt. Overigens is de TripKey daar ook te verkrijgen voor niet-Hertz-klanten. Walvisch: “Op hubs zijn mensen vaak op zoek hoe ze makkelijk verder kunnen, dus daar willen we zijn.” Het bedrijf heeft de afgelopen maanden in een pilotfase de kaart aangeboden in verschillende hotels.

Met de deal met Hertz treedt TripKey iets meer op de voorgrond, maar de ambities zijn groot. “We willen hét toeristenproduct van Nederland worden. Dat is nu nog een chipkaart, maar dat kan in de toekomst ook een app zijn via NFC bijvoorbeeld. Het voordeel is dat we via de Mobiliteitsfabriek rechtstreeks toegang hebben tot de techniek van TLS. Als die morgenochtend met een nieuwe techniek komen, weten wij het de avond van tevoren al.”

De Mobiliteitsfabriek kwam vorig jaar als vierde kaartaanbieder voor NS op de markt en werkt volgens het white-labelprincipe. Het bedrijf geeft dus geen kaarten onder eigen naam uit, maar levert de techniek zodat andere bedrijven onder een eigen merknaam een OV-chipkaart kunnen aanbieden. Toen zag oprichter Roeland Cuijpers ook al potentie voor autoverhuurbedrijven. De Mobiliteitsfabriek levert de techniek onder meer aan Achmea en Volkswagen Leasing.

Volgens Walvisch is er ook al interesse getoond vanuit het buitenland en wil een luchtvaartmaatschappij graag aanhaken. Welke dat is, laat hij nog in het midden, ‘maar de kleur hoeft niet altijd blauw te zijn’. “Zelfs enkele ov-bedrijven hebben me al gebeld en gefeliciteerd. Wellicht willen zij ook meedoen. Een vriendelijk product bedenken zit ze gewoon niet in de genen. Kijk naar de Holland Travel Ticket. 60 euro voor een dag met het ov! Dit soort producten moet toch vaak van marketingmensen komen.”

In de toekomst is het de bedoeling dat de 2,50 euro per reisdag vervallen. Voor het verdienmodel wil Walvisch dan kijken of ze deals kunnen sluiten met toeristische trekpleisters of vervoerders. “Als je de dag van tevoren weet dat er vijftig mensen jouw kant op komen, is dat wellicht wel wat waard. Die data kun je gebruiken.” Wel benadrukt Walvisch dat dat altijd anonieme data zullen zijn. Van affiliate marketing wil TripKey evenmin gebruik maken.

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (hoofdredacteur OV-Magazine tussen jan. 2017 en juli 2018) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook