Duitse intercitybusmarkt stijgt licht

Duitse intercitybusmarkt stijgt licht

door in rubriek artikel
Reacties uitgeschakeld voor Duitse intercitybusmarkt stijgt licht

Na een terugloop in het aantal ritten en meerdere overnames groeit de markt voor intercitybussen in Duitsland weer licht. Ook de prijzen stijgen iets, al is die prijsstijging nauwelijks voelbaar. 

Dat schrijft het IGES-instituut, dat elk kwartaal een marktanalyse uitvoert naar de busmarkt. In het derde kwartaal steeg het aantal retourritten met 24 naar 4258 per week. Het aantal routes blijft echter gelijk op bijna 300.  In vergelijking met een jaar geleden worden er nu wekelijks 95 retourritten meer aangeboden, maar vergeleken met de jaarwisseling zijn het er bijna vierhonderd minder.

Prijzen stijgen licht
Passagiers hebben te maken met een lichte prijsstijging die in de praktijk weinig merkbaar is. Voor een ticket tegen normale prijs moet nu omgerekend 9,2 cent per kilometer betaald worden, terwijl dat gemiddeld net onder de 9 cent lag. Ook voor kortingstickets moet soms meer betaald worden, al was dat effect nog niet meetbaar.

FlixBus domineert
iges_grafik_fernbus_d_rz_2_bigFlixBus heeft met de overname van Postbus haar dominantie op de Duitse thuismarkt verstevigd en heeft nu 79 procent van de markt in handen, gemeten naar buskilometers. De nummer 2,  Deutsche Bahn, volgt op gepaste afstand met 14 procent. Daarmee stijgt het marktaandeel van DB wel met vijf procentpunt, dat geheel op conto komt van het merk Berlin Linienbus.

Hellö van ÖBB
Nieuwkomer is Hellö, in eigendom van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Sinds juli rijden de Oostenrijkers tussen Wenen en Frankfurt, Wenen en Berlijn en Wenen en München en van München naar Venetië. Het bedrijft heeft daarmee een marktaandeel van 1 procent in Duitsland.

Groeiende markt, maar geen winst
Het IGES-instituut concludeert daarom dat de markt kennelijk nog altijd potentie ziet in de Duitse intercitybussen. Dat blijkt ook uit de nog immer stijgende reizigersaantallen. In 2015 werden in Duitsland 20 miljoen passagiers vervoerd en de verwachting is dat dat er in 2016 nog meer zullen zijn. De bussen concurreren vooral met de trein en het vliegtuig. Hoewel de reizigersaantallen stijgen, blijft de winst nog altijd uit, getuige ook de overname van Postbus door Flixbus. De lichte prijsstijging zal naar verwachting ook niet voor zwarte cijfers zorgen, verwacht IGES.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook