De Chinese deelfiets komt eraan

De Chinese deelfiets komt eraan

door in rubriek fiets
Reacties uitgeschakeld voor De Chinese deelfiets komt eraan

Voor een habbekrats een fiets huren waar je wil met alleen een app. Chinese bedrijven timmeren aardig aan de weg met dit concept, met groot kapitaal. Europa lonkt. Maar er zijn ook keerzijdes.

De Britse universiteitsstad Cambridge moet deze maand de eerste Europese stad zijn die met de Chinese deelfiets moet kennismaken. Ofo – de naam is puur gekozen omdat de letters lijken op de vorm van een fiets – zet dan vijfhonderd fietsen neer. De fietsen zullen te gebruiken zijn voor 50 pence (nog geen 60 eurocent) per keer. Het slot opent automatisch met een app, die je ook laat zien waar de dichtstbijzijnde fiets is.

Anders dan de OV-fiets of de Keobike zijn er geen stallingen waar de fiets verplicht terug moet komen. Gebruikers kunnen de fiets neerzetten waar ze willen. In essentie lijkt het op het aloude witte-fietsenplan zoals dat in de jaren 60 werd bedacht in Amsterdam. Nu zitten er alleen geen provo’s achter, maar Chinese miljardairs. Zo heeft Ofo net 450 miljoen dollar opgehaald, onder meer bij het Chinese Didi Chuxing; het bedrijf dat Uber wegconcurreerde uit China. De waarde van het bedrijf wordt nu geschat op 1 miljard dollar en is daarmee de

U moet ingelogd zijn om dit artikel te kunnen lezen. Login

Lees ook