RET blijft stijgen in OV-Klantenbarometer

RET blijft stijgen in OV-Klantenbarometer

door in rubriek OV-klantenbarometer
Reacties uitgeschakeld voor RET blijft stijgen in OV-Klantenbarometer

De RET blijft maar stijgen in de OV-Klantenbarometer: van de zesde naar een verdienstelijke vierde positie. De beste stadsvervoerder pakte weer een tiende, van een 7,6 in 2015 naar een 7,7 in 2016. Dat is de hoogste score ooit van een stadsvervoerder.

De RET zit zelfs dicht tegen de 7,8 aan. Tien jaar terug was dat nog een schamele 6,9. De gestage opmars van het openbaar vervoer in Rotterdam is een mooi afscheidscadeau voor Pedro Peters, die in juni afscheid neemt als directeur. “Ik ben de best presterende ov-directeur van Nederland”, zei hij deze maand in OV-Magazine. Zijn opvolger Maurice Unck van NS gaat het nog moeilijk krijgen om de uitstekende score van de RET vast te houden.

Aquabus
Net als vorig jaar is Aquabus de grote winnaar van OV-Klantenbarometer 2016. Deze combinatie van vervoerder Arriva en rederij Doeksen stijgt zelfs van een knappe 8,3 naar een excellente 8,5. Aquabus exploiteert de waterbussen in en tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Eén keer eerder scoorde een vervoerder een 8,5. Dat was TCR in 2009. Andere grote stijgers zijn Westerschelde Ferry (voet- en fietsveer Vlissingen–Breskens) van de provincie Zeeland (van een 7,7 naar een 7,9) en HTM (van een 7,4 naar een 7,6).

Het jaarlijkse onderzoek is eind 2016 uitgevoerd door de bureaus I&O Research en inno-V. Opdrachtgever is het kennisplatform CROW-KpVV namens 12 provincies en 2 metropoolregio’s. OV-Magazine laat de rapportcijfers per concessie elk jaar omrekenen naar cijfers per vervoerder. De uitslag (afgerond op één cijfer achter de komma):

1 Aquabus 8,5
2 TCR 8,3
3 Westerschelde Ferry 7,9
4 RET 7,7
  EBS 7,7
  HTMbuzz 7,7
7 Arriva 7,6
  Qbuzz 7,6
  Connexxion 7,6
  Syntus 7,6
  HTM 7,6
12 Hermes 7,5
  Veolia 7,5
14 OV Regio IJsselmond 7,4
  GVB 7,4
16 NS 7,3

EBS blijft de beste streekvervoerder, maar is ook de grootste daler: van een 7,9 naar een 7,7. In de middenmoot valt op dat de grote streekvervoerders Arriva, Connexxion, Qbuzz en Syntus met ieder een 7,6 dicht bij elkaar zitten. OV Regio IJsselmond (Connexxion) is net als de laatste jaren de laagst scorende streekvervoerder. GVB is de slechtst presterende stadsvervoerder en bezet nu de een-na-laatste plaats. Wat RET kan, moet GVB toch ook kunnen?

In de OV-Klantenbarometer ligt de lat steeds hoger. Zo houdt Syntus op drie cijfers achter de komma exact dezelfde score als de vorige keer, maar zakt deze vervoerder nu twee plaatsen in de rangorde. Of neem NS met alleen regionale treindiensten: deze vervoerder stijgt weliswaar een tiende punt, maar moet voor de derde keer op rij genoegen nemen met de laagste plaats op de ranglijst.

Klik op het plaatje hiernaast voor alle rangen en standen van de vervoerders in de afgelopen 10 jaar.
 
 
 
 

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook