Beveiliging breekt Abellio-stoptrein op

Beveiliging breekt Abellio-stoptrein op

De nieuwe stoptreinverbinding Arnhem–Düsseldorf, de Rhein-IJssel-Express, is vanmiddag officieel geopend op Arnhem Centraal. De reguliere uurdienst liep echter in het honderd wegens problemen met de beveiliging.

De Rhein-IJssel-Express van Abellio zou vanochtend vroeg gaan rijden vanuit Düsseldorf, maar bij de eerste lege materieelrit moest de trein al na een kwartier terug. De nieuwste versie van de ETCS-beveiliging in de Flirt van Stadler veroorzaakte een storing. Siemens beloofde het probleem in de software zo snel mogelijk te verhelpen. De trein bleef de rest van de dag onregelmatig rijden.

De officiële opening vanmiddag om 13.45 uur ging gewoon door. Abellio wist een nieuwe trein met hoogwaardigheidsbekleders uit Duitsland op Arnhem Centraal af te zetten. De Flirt-treinen zijn sinds twee weken toegelaten op het Duitse spoor. De drie beveiligingssystemen waarmee de trein is uitgerust functioneerden afgelopen weken goed, zei woordvoerster Anamaria Preuss van Abellio NordRhein-Westfalen. “Vannacht hebben we de ETCS-update geïnstalleerd. Daar zat dus een fout in.”

Bovenleidingspanning
Behalve met drie beveiligingen (ATB, ETCS en Indusi) hebben de nieuwe stoptreinen ook met drie spanningssystemen te maken: 1500 Volt in Nederland, 25 kiloVolt tussen Zevenaar en de Duitse grens en 15 kiloVolt in Duitsland. Abellio bestelde voor de lijnen RE 19 (Arnhem–Düsseldorf) en RB

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook