SeaBubbles als groene watertaxi?
dossier ZE2025

SeaBubbles als groene watertaxi?

Deze zomer nog krijgt Parijs de eerste kennismaking met de SeaBubble, een watertaxi die volledig elektrisch vaart. Of ze ook daadwerkelijk gemeengoed worden, wordt pas over enkele jaren duidelijk.

De initiatiefnemer van de SeaBubbles, de Zweedse viervoudig wereldkampioen windsurfen Anders Bringdal, hield vanochtend een gloedvol betoog in Delft waarbij hij uitlegde waarom zijn innovatieve draagvleugelbootjes de ideale oplossing zijn voor menig metropool. Met al flink veel investeerders op zak bouwt hij op dit moment aan een prototype dat in juni in Parijs wordt gepresenteerd.

De SeaBubble is een volledig elektrisch aangedreven draagvleugelboot voor vijf personen, inclusief bestuurder. Afgelopen voorjaar voer een eerste testversie van de SeaBubble al aan de Franse Zuidkust. “Daaruit bleek bijvoorbeeld dat we de voorste draagvleugel nog moesten aanpassen, omdat de neus te veel omhoog kwam”, legt Bringdal uit.

Voor de Seine, waar een snelheidslimiet geldt, bouwt het bedrijf nu een langzame versie die 12 knopen (22 km/h) kan. Ook is er een snelle versie in de maak die tot 30 knopen (55 km/h) kan varen. “Op de Thames in Londen, bijvoorbeeld, hebben we namelijk geen snelheidslimiet”, aldus vice-directeur Matthieu Faure.

Aan miljoenen ontbreekt het Bringdal niet. Een rijtje van investeerders ziet wel brood in het innovatieve vervoersconcept. Behalve een boot, wil Seabubbles ook de bijbehorende aanleg- en oplaadplaatsen en een app leveren. Maar nadrukkelijk wil het bedrijf geen vervoerder worden. Daarom zijn in Parijs gesprekken gaande met onder meer RATP en Keolis. Bringdal: “Maar je kan ook aan hotels of evenementenlocaties denken.” Zekerheid is er nog niet; de eerste prototpyes gaan dit jaar en volgend jaar eerst op wereldtournee om het publiek warm te maken.

Opvallend genoeg staat waterland Nederland nog niet op het programma. Wel volgden vertegenwoordigers van onder meer de provincie Friesland en de gemeente Rotterdam de presentatie met belangstelling. “We hopen dat er iemand in Nederland met dit concept aan de slag wil”, zegt Minze Walvius van Advier die in Nederland optreedt als makelaar voor de SeaBubble.

Het zal niet eerder zijn dan 2019 of 2020 voor de SeaBubble echt te water gaat. Voor een commerciële exploitatie schat Faure in dat er tenminste honderd boten nodig zijn. Daar komen dan nog eens bestuurders bij, want zowel technisch als psychologisch acht het bedrijf de tijd nog niet rijp voor zelfvarende voertuigen. Of er vraag is naar het concept, staat volgens hem buiten kijf: “Het aanbod gaat de vraag bepalen, net als bij Uber destijds gebeurde.”

2 reacties

  1. SeaBubbles de uber van de watertaxi’s - Blog Advier
    21 april 2017 om 15:07

    […] SeaBubbles als groene watertaxi? […]

Lees ook