Solaris krijgt voet aan Nederlandse grond

Solaris krijgt voet aan Nederlandse grond

Voor het eerst krijgt Nederland bussen van de Poolse voertuigenbouwer Solaris. Connexxion zet 40 gelede voertuigen in bij de nieuwe concessie Amstelland Meerlanden (AML).

De 18 meter lange Urbino-bussen krijgen de R-net-huisstijl en worden aangedreven door Euro-6-motoren van DAF. De bussen moeten eind dit jaar, bij de start van de AML-concessie, geleverd zijn.

Solaris is in Nederland een nieuwe speler, sinds de oprichting in 1994 heeft het bedrijf een stormachtige groei doorgemaakt. In eerste instantie bouwde Solaris bussen onder licentie van Neoplan, later is het ook eigen bussen gaan ontwerpen. Het bedrijf produceert zowel diesel-, hybride als elektrische bussen (met trolley of batterij) en trams.

Op de Poolse thuismarkt is Solaris sterk aanwezig, maar ook in andere Midden- en Oost-Europese landen zijn de bussen veelvuldig te vinden. De bussenfabrikant verkocht de laatste jaren ook bussen in Frankrijk, Zweden, Zwitserland en de Verenigde Arabische Emiraten. Al met al leverde Solaris sinds de oprichting 14.000 voertuigen aan 30 verschillende landen.

2 reacties

  1. Consument
    29 april 2017 om 09:47

    In Duitsland rijden ook enkele bussen van Solaris. In Sittard zijn ze wel eens te zien.

  2. Ben
    1 mei 2017 om 09:17

    Daar mag bij vermeld worden dat de bussen in 2021 weer ingeruild worden voor elektrische Citea’s van VDL. Die voet aan de grond is maar van korte duur tenzij andere vervoerders tot aanschaf overgaan.

Lees ook