Elke minuut een trein, mogelijk in 2050

Elke minuut een trein, mogelijk in 2050

door in rubriek spoor
1 reactie

Ook treinen kunnen vraaggestuurd rijden. Dat blijkt uit een modelstudie die NS door de TU Delft heeft laten uitvoeren. Treinreizigers hoeven maar enkele minuten te wachten en arriveren dan minuten eerder op hun bestemming.

De ontwikkelingen rond ict en (zelfrijdende) voertuigen gaan in sneltreinvaart; binnenkort druk je op een knop en er komt een auto voorrijden. Wat betekent die innovatieve vraagsturing voor een grote speler als NS? Of zoals Jesper Haverkamp het formuleert: “Als reiziger heb je je nu aan te passen aan de dienstregeling. Kan de treindienst zich niet aanpassen aan jou?” Hij is begin dit jaar afgestudeerd aan TU Delft met het onderzoek Demand Responsive Rail Transport (pdf, Vraaggestuurd spoorvervoer). Inmiddels werkt hij als business analist bij het NS Kenniscentrum.

Haverkamp heeft de modelstudie uitgevoerd. Het onderzoeksgebied moest niet te veelomvattend (heel Nederland) of te simpel (één lijn) zijn. De keuze is gevallen op Noord-Holland boven het Noordzeekanaal. Dat gaat om de lijnen Amsterdam–Den Helder, Amsterdam–Enkhuizen en Heerhugowaard–Hoorn. Dit netwerk kent relatief weinig interactie met de rest van het spoornet.

En is vervoerkundig uitdagend door de dominante passagiersstromen richting Amsterdam in de ochtendspits en weer terug in de middagspits.

Het gaat dus om autonome voertuigen die zich bewegen

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook