Phileas-waterstofbussen op herhaling
dossier ZE2025

Phileas-waterstofbussen op herhaling

door in rubriek binnenland
Reacties uitgeschakeld voor Phileas-waterstofbussen op herhaling

Hermes en VDL zijn begonnen met het testen van twee waterstofbussen in Eindhoven. Wéér een proef. Die blijkt nodig om de techniek te perfectioneren, de kosten te reduceren en te bewijzen dat een waterstofbus gewoon mee kan in de dienstregeling.

Zonder dat Hermes er veel ruchtbaarheid aan gaf, rijden sinds begin mei twee waterstofbussen in Eindhoven. Op alle hov-lijnen, afgezien van de twee snellijnen naar het vliegveld. Het zijn oude bekenden. Dezelfde twee Phileas-waterstofbussen reden eerder al in Amsterdam, van begin 2012 tot eind 2014. Toen stonden ze regelmatig aan de kant door de kwetsbare techniek. Busbouwer VDL heeft de bussen volledig gestript om er een nieuwe aandrijflijn en moderne waterstoftechniek in te plaatsen.

De eerste waterstof-Phileas had een supercapacitor en een grote batterij aan boord. “Lomp zwaar was de bus”, vertelt Jan van Meijl van VDL. “Toen was het state of the art, maar de techniek was complex. Nu is de batterij lichter, de techniek eenvoudiger, betrouwbaarder en zuiniger.” Tussen de elektromotor en de brandstofcel (die waterstof omzet in elektriciteit) heeft VDL een grotere batterij gezet. Daarin wordt ook de teruggewonnen remenergie opgeslagen.

Een fuel cell, zoals Van Meijl zegt, kan niet tegen de dynamische belasting

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook