Luxemburg: werk samen over de grens

Luxemburg: werk samen over de grens

door in rubriek artikel
Reacties uitgeschakeld voor Luxemburg: werk samen over de grens

Niet alleen de tram moet zorgen dat Luxemburg beter bereikbaar wordt; er wordt ook het nodige gedaan op het ruimtelijke vlak. Spreiding is het toverwoord en dat is maar goed ook: de tram heeft straks minder capaciteit dan de bus.

Luxemburg is de laatste jaren enorm gegroeid, zowel in inwoneraantal (jaarlijks 1,5 procent) als het aantal arbeidsplaatsen (3 procent op jaarbasis). Grote bedrijven zitten er graag: financiële bedrijven, maar ook ondernemingen als Ferrero en Amazon hebben hun (Europese) hoofdzetel in het relatief kleine Luxemburg. “Niet verwonderlijk: het bankgeheim mag misschien wel zijn opgeschort, maar Luxemburg kent – net als Nederland – een gunstig belastingklimaat, waardoor bedrijven er graag zitten”, legt Francesco Viti, professor aan de universiteit van Luxemburg en hoofd van kennisinstituut Mobilab uit.

Lees ook: Autoverslaafd Luxemburg zet in de op de tram

Mobilab probeert vanuit wetenschappelijke hoek een antwoord te geven op de groeiende mobiliteitsvraag in het dwergstaatje. Met verschillende disciplines, zoals civiele techniek, verkeerskunde en gedragswetenschappen, kijkt een klein team naar de mogelijkheden op het gebied van onder meer infrastructuur, smart mobility en netwerkanalyses. Dat is hoognodig ook, want kennis was er tot voor kort weinig. “Zoiets als een maatschappelijke kosten-batenanalyse bestaat hier pas een paar

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook