Suriname kijkt half naar Nederlands ov

Suriname kijkt half naar Nederlands ov

door Mark Sloothaak in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Suriname kijkt half naar Nederlands ov

Het is een georganiseerde chaos. Zo luidde grofweg de conclusie van zijn masterscriptie Planologie in 2009 over het openbaar vervoer in Suriname. Acht jaar later is Mark Sloothaak terug in Paramaribo, waar het ov een afspiegeling lijkt van het alledaagse leven.

Eind april ben ik mijn sabbatical begonnen in San Francisco om vervolgens een maand later te arriveren in Suriname. Het contrast tussen San Francisco, het mekka van innovatie op het gebied van vervoer – denk aan Uber, Tesla – en Paramaribo kan bijna niet groter. Waar San Francisco het openbaar vervoer opnieuw probeert uit te vinden met deelautoconcepten als UberPool en LyftLine, maakt Paramaribo zich sterk voor een ‘fatsoenlijk’ ov-systeem, met Nederland min of meer als voorbeeld.

Interessant is te zien wat voor ontwikkeling het (openbaar) vervoer hier heeft doorgemaakt de afgelopen jaren. Mijn eerste voorzichtige conclusie toen ik aankwam was dat naast het feit dat het verkeer veel drukker is geworden in de stad, de ontwikkeling van het openbaar vervoer heeft stilgestaan. De economische crisis van afgelopen jaren, met daarbij het uitblijven van investeringen, is hier zeker debet aan.

Twee busbedrijven
In Suriname bestaan twee verschillende ov-systemen. Enerzijds is er het Nationaal Vervoer Bedrijf (NVB), anderzijds de Particuliere

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook