Toegankelijk plannen en achteraf betalen

Toegankelijk plannen en achteraf betalen

9292 en Translink starten met de optie om toegankelijk te reizen en te betalen. Mensen met een beperking kunnen via 9292 een speciale optie aanvinken om toegankelijk te reizen; betalen kan achteraf via Translink. Vooralsnog is de betaaloptie alleen te gebruiken in Zuid-Limburg.

Toegankelijk plannen is een tien jaar oude belofte die wordt ingelost. 9292 riep in 2007 de vervoerautoriteiten en vervoerders al op om haltegegevens, waaronder toegankelijkheid, in kaart te brengen. In 2008 was het de bedoeling om daar de eerste proeven mee te houden. Haltetoegankelijkheid staat al als open data in het centraal haltebestand, maar die wordt verder niet gecontroleerd. 9292 verwerkt feedback en checkt de informatie, liet directeur Stefan Hulman in 2015 aan OV-Magazine weten.

Eerste versie
Inmiddels is deze speciale planner een stap verder. Door een optie aan te vinken krijgen reizigers met een beperking alleen reizen aangeboden die toegankelijk te maken zijn. Het gaat om een eerste versie die nog verder wordt aangepast. De informatie over haltes is vooralsnog alleen beschikbaar in Friesland, Zuid-Holland en Zuid-Limburg.

Bovendien is het voor Wmo-geïndiceerde reizigers in Zuid-Limburg vanaf nu mogelijk om een reis ook achteraf te betalen. Nu kunnen alleen blinden en slechtzienden (echter wel landelijk) gebruikmaken van die optie via de NS-Business Card of OV-chip Plus. Wmo-reizigers kunnen via de Voor Elkaar Pas van Arriva in Limburg gebruikmaken van de dienst. Translink-directeur Arco Groothedde benadrukt dat het niet om een proef gaat, maar dat de dienstverlening zich als een olievlek gaat uitbreiden. “Dat Zuid-Limburg de eerste is, was een kwestie van het vinden van de juiste partners”, aldus Groothedde.

‘Uniek in de wereld’
Hulman en Groothedde presenteren de gezamenlijke dienstverlening vandaag tijdens de tweede Interactiedag van de twee bedrijven. Deze week is het de Week van de Toegankelijkheid, waarbij wordt stilgestaan bij een zo toegankelijk mogelijke samenleving. Eerder deze week kreeg staatssecretaris Van Rijn al ruim 10.000 handtekeningen aangeboden voor een beter toegankelijk ov.

“Er zijn nog zoveel zaken die we niet vanuit toegankelijkheid hebben geregeld”, zegt Groothedde. Hulman spreekt van een mooie maar complexe ontwikkeling. “Dit is uniek in de wereld. We hebben onze hele dienstverlening aangepast.” Informatie over Wmo-vervoer neemt 9292 nog niet mee in de toegankelijke planner, al vindt Hulman dat ‘een mooie stip op de horizon’.

Hulman herhaalt de oproep die zijn voorganger Gert Staal in 2007 deed: opdrachtgevers en wegbeheerders moeten met data over de brug komen om het ov zo toegankelijk mogelijk te maken. “Zo helpen we mensen om de keuze voor het ov te maken, in plaats van voor duurdere taxibusjes.” 9292 en Translink deden volgens het duo een ‘forse investering’ om de dienstverlening mogelijk te maken, al doen ze geen mededelingen over de hoogte en de verdeling.

Carolien Danckaerts, verkeerskundige bij Schiphol en slechtziend, testte de planner voor OV-Magazine

“De planner oogt nagenoeg hetzelfde als de huidige variant. Het plannen kost dus geen extra moeite. In eerste instantie zag ik geen verschil wanneer de ‘toegankelijke planner’ wel of niet aan stond, omdat je – blijkbaar – eerst op de halte moet klikken voor je kunt zien in welke mate deze toegankelijk is. De informatie over de toegankelijkheid van een voertuig kon ik niet vinden. Het is wel erg handig dat je nu van tevoren kunt zien of een halte toegankelijk is voor blinden, slechtzienden en personen met een fysieke beperking.

Iets wat mij als slechtziende opviel is dat niet is aangegeven in welke mate de halte toegankelijk is. Soms liggen er geleidelijnen, maar is er geen auditieve reisinformatie beschikbaar, of andersom. Deze nuance zit, voor zover ik heb kunnen zien, nog niet in de planner.

Reizen met een beperking zou minder stressvol zijn als alle vervoerders en vervoersautoriteiten hun beschikbare informatie ook gaan delen, zodat je altijd en overal kunt zien hoe toegankelijk jouw reis is. Dit is denk ik een heel goed begin, maar ik zie wel graag een uitbreiding met realtime info zoals bijvoorbeeld:

  • werkt de lift?
  • hoe is de looproute op de halte, in het station?
  • is de halte slechts gedeeltelijk toegankelijk voor bepaalde groepen?
  • direct assistentie aanvragen voor treinreizen vanuit de toegankelijke planner

Kortom: een goed begin waar we verder aan kunnen schaven, zodat uiteindelijk iedereen zelfstandig en veilig met het openbaar vervoer kan reizen.”

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever is hoofdredacteur van OV-Magazine.

Eén reactie

  1. MArk Renne
    6 oktober 2017 om 19:56- Reageren

    De genoemde Voor Elkaar Pas wordt door Arriva in samenwerking met Omnibuzz aan alle WMO-reizigers in Limburg aangeboden. Dus niet alleen in Zuid-Limburg en in samenwerking tussen Arriva en Omnibuzz. Initiatief ligt bij deze partners.

Laat een reactie achter

Lees ook