Pier Eringa benoemd tot president EIM

Pier Eringa benoemd tot president EIM

Pier Eringa is de nieuwe president van de Europese organisatie van infrabeheerders: European Rail Infra Managers (EIM). De ProRail-topman wil het Europese ov sneller, makkelijker en goedkoper maken. Innovatie staat daarin centraal.

De technieken op het Europese spoor zijn vaak ouderwets, stelt Eringa. Dat maakt het spoor inefficiënt en onnodig duur. Nederland loopt op innovatiegebied voorop, bijvoorbeeld met ERMTS. Door kennis te delen met andere landen, kan Nederland die rol uitbouwen. Dat moet helpen spoortechnieken te moderniseren.

Daardoor moet het aantrekkelijker worden de trein te pakken in plaats van het vliegtuig voor trajecten binnen Europa. Ook moeten goederen vaker per spoor vervoerd worden, in plaats van via water en weg. Dat draagt bovendien bij aan de klimaatdoelstellingen.

Lees ook: ProRail-topman Eringa wil snellere treinen

2 reacties

  1. Anonymouse
    17 november 2017 om 01:29- Reageren

    ERMTS zelf is heel erg duur en heeft veel problemen, maar daar word dan niet over gesproken.

  2. Peter Steenmeijer
    17 november 2017 om 15:14- Reageren

    Het is heel goed dat er steeds meer wordt nagedacht over de trein als alternatief voor het vliegtuig. De kans dat het vliegtuig in 2030 zonder fossiele brandstof kan is erg klein, zeker zolang er op die brandstof geen belastingen worden berekend. De trein kan al veel eerder met nul emissie uit de voeten.
    Er moet zo snel mogelijk worden gewerkt aan een aantal innovaties:
    a. ERMTS vervolmaken
    b. Snellere corridoren tot 330km/uur
    c. Meer plaatselijke afhandeling van containeroverslag, waardoor de backbone van het containervervoer over het spoor kan.

Laat een reactie achter

Lees ook