De eerste dubbeldekker van Qbuzz is vandaag gepresenteerd. Henk Brink, gedeputeerde van de provincie Drenthe, checkte als eerste reiziger in de Qliner in. Vanaf december rijden vijf dubbeldekkers onder de naam Qliner 300 op het traject Emmen-Groningen.
Lijn 300 kent al een paar jaar groeiende reizigersaantallen. Op werkdagen in de spits rijdt hij 5 tot 6 keer per uur, de bussen zijn vaak vol. Door de inzet van dubbeldeksbussen komen meer zitplaatsen beschikbaar.
Directeur Astrid Veldhuizen van Qbuzz liet eerder al weten dat sprake is van een flinke passagiersgroei op de hoogwaardige route. Capaciteit en duurzaamheid zijn de uitgangspunten en daarom besloot Qbuzz niet de frequentie op te schroeven, maar de bussen te verruimen.
Lees ook: Dubbeldekkers: hoog comfort in het ov
Eerste rit dubbeldekker Qliner van Emmen naar Groningen bij vertrek uit Gieten https://t.co/e8SMEZ1z0N via @YouTube pic.twitter.com/9hdyPEnPCV
— Jorne Bonte (@jornebonte) November 1, 2017
Het voertuig, een TDX27 Astromega, is gebouwd door de Belgische bussenbouwer Van Hool. De bus is van oorsprong een touringcar die verschillende aanpassingen heeft ondergaan: de bestuurder heeft meer ruimte, de bagageruimte en watertanks onderin zijn verwijderd, evenals het keukentje, ten behoeve van meer ruimte voor onder meer rolstoelen en staplaatsen. De achterdeur is extra breed. Dat kost een paar zitplaatsen, waardoor het totaal uitkomt op 85.
Bekijk de fotoserie:
Dubbeldekkers Qbuzz | |
aantal | 5 |
type | Van Hool TDX27 Astromega |
lengte | 14,10 meter |
hoogte | 4,00 meter |
stahoogte (onder / boven) | 181 / 168 cm |
zit- / sta- / rolstoelplaatsen | 85 / 17 / 1 |
maximum toegelaten snelheid | 80 km/uur |
De route:
Video:
R. v.d. Voort
Mooie bus maar hoe is de aandrijving geregeld? Toch niet een vieze dieselmotor want daar wordt niets over vermeld.