Railloze tram getest in Zhuzhou, China

Railloze tram getest in Zhuzhou, China

In Zhuzhou, China is onlangs een railloze tram getest. De tram is 30 meter lang en ontwikkeld door CRRC Zhuzhou Locomotive. De tram heeft een top van 70 km/uur en kan tot 500 passagiers vervoeren. Als alles goed verloopt, doet de railloze tram in 2018 zijn intrede in deze stad.

Het voertuig rijdt niet op rails. De sensoren aan boord van de tram geven via signalen de afmetingen van de weg aan, waardoor de aanwezigheid van een rails overbodig wordt, zo schrijft The Independent.

De tram kan 40 kilometer rijden op een volle accu. Het opladen van de accu duurt slechts 10 minuten, zo staat in het persbericht van de fabrikant. Een speciale sensor aan boord van de tram kan het voertuig zonder chauffeur laten rijden.

Het testparcours is 6,5 kilometer lang en de rijstroken zijn minstens 3,85 meter breed. De draaicirkel van de tram is 15 meter.

Lees ook: ‘Chinezen bouwen volop bovenleidingloze trams’

2 reacties

  1. Eduard de Jong
    6 november 2017 om 23:20

    Deze ‘nieuwe’ uitvinding is een combinatie van in West Europa grotendeels mislukte producten met wat extra eigenschappen. Het is een optisch geleide bandentram, zoals de Phileas in Eindhoven en de Évéole in Douai, beide producten van een voormalig dochterbedrijf van VDL, APTS, dat als gevolg van deze innovatieve vondst roemloos failliet is gegaan. De Chinese uitvinding heeft tevens enkele kenmerken van de tram sur pneus, het product TVR van Bombardier, dat in de laatste fase van zijn problematische bestaan is in Caen en Nancy. Op 31 december a.s. rijdt de TVR in Caen voor het laatst en wordt vervangen door een ‘ijzeren’ tram. Het product TVR heeft in Nancy mede als gevolg van vele technische storingen de hooggespannen verwachtingen niet kunnen waarmaken, verdwijnt daar ook van de straat en wordt opgevolgd door een ‘bus van hoge kwaliteit’. Het Chinese product gelijkt voorts op de ‘metrobus’ met optische geleiding, die al enkele jaren in Rouen onder de naam TEOR op drie lijnen in exploitatie is. Geen enkele andere Franse stad heeft verder dit product in gebruik genomen. Het verwachte succes is aldaar uitgebleven. De vervoerskwaliteit en de beïnvloeding van de ruimtelijke omgeving en het straatbeeld door een bandentram blijven ver achter bij een tram op rails. De sociale en economische aantrekkingskracht van een ‘veredelde’ bus staan in de schaduw van de attractieve waarde van een ‘echte’ tram. Begrijpelijk, dat CRRC het product in de markt wil zetten als een railloze tram. Het is toch écht niet meer dan een door sensoren geleide bus, die in overeenstemming met de indertijd door APTS uitgedragen pretenties zonder chauffeur zou kunnen rijden. Het is genoegzaam bekend wat daar van terecht is gekomen.

  2. Anonymouse
    7 november 2017 om 02:47

    Oftewel, het is een phileas. xD

Lees ook