Pforzheim laat zien: ov kan zonder subsidie
dossier Budget

Pforzheim laat zien: ov kan zonder subsidie

door David Eerdmans, Wilko Mol, Didier v/d Velde in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Pforzheim laat zien: ov kan zonder subsidie

Het slaperige Duitse stadje Pforzheim, tussen Karlsruhe en Stuttgart, veroorzaakte de nodige opschudding in de Duitse ov-wereld toen een vervoerder bereid bleek het stadsnet commercieel te exploiteren, dus zonder subsidie. Is dit het begin van meer marktinitiatief? Of blijft Pforzheim een vreemde eend in de bijt?

Op de centrale bushalte Leopoldplatz, midden in het centrum van Pforzheim, rijden de stadsbussen onder de naam Pforzheimfährtbus af en aan. Ze lijken goed gebruikt te worden. En ze zijn opvallend nieuw allemaal. Verder is er niets bijzonders te zien aan het busvervoer in deze Duitse stad van 120.000 inwoners.

Toch is er iets aan de hand. In december 2016 heeft Südwestbus de exploitatie overgenomen van Stadtverkehr Pforzheim. Niets herinnert meer aan het gemeentelijk stadsvervoerbedrijf, dat nog dezelfde maand is opgeheven. Opmerkelijk is dat Südwestbus, een dochter van Deutsche Bahn die in de omgeving streekvervoer exploiteerde, het stadsvervoer rijdt zonder generieke subsidies van de overheid.

Vrije markt
Het Duitse openbaar vervoer is in theorie gestoeld op het principe van de vrije markt, net als in Groot-Brittannië buiten Londen. Maar waar in Groot-Brittannië ieder bedrijf vrij is om commercieel ov aan te bieden zonder concessie of contract, is in Duitsland de vrije markt vooral

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook