‘Randstad gebaat bij genummerde Sprinters’

‘Randstad gebaat bij genummerde Sprinters’

Om het Sprinternet in de Randstad aantrekkelijker en efficiënter te maken, is het beter om het weg te halen bij NS en onder te brengen bij de regionale ov-autoriteiten. Dat betoogt onafhankelijk adviseur Herman Wilmer. Hij stelt onder meer voor het Sprinternet een duidelijke eigen identiteit te geven met genummerde lijnen, zoals de S-netten in diverse Europese landen. 

Herman Wilmer (foto), voormalig projectleider bij het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat en bij de VNG, is tegenwoordig zelfstandig adviseur mobiliteit en overheidsorganisatie. Hij stoort zich al langer aan de kwaliteit van het spoornet in met name de Randstad. Vooral aan het feit dat de capaciteit van het spoornet achterblijft.

Zo duurt het bijvoorbeeld nog jaren voordat het tweesporig baanvak tussen Den Haag en Rotterdam wordt verdubbeld. Wilmer: “Het gaat wel om een van de drukste tracés van de Europese Unie. Dat leidt tot onplezierige concessies in de dienstregeling. Een Intercity die stopt op de stations Blaak, Rotterdam Centraal, Schiedam, Delft, Den Haag HS en Laan van NOI is nauwelijks sneller dan een Sprinter die ook nog in Delft Zuid, Rijswijk en Moerwijk halteert. De langeafstandsreiziger is er de dupe van.”

‘Het Sprinternet is nu nog te veel een secundair product

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook