Eurostar concurreert met het vliegtuig

Eurostar concurreert met het vliegtuig

door in rubriek hoge snelheid
Reacties uitgeschakeld voor Eurostar concurreert met het vliegtuig

De Eurostar die vanaf 4 april rechtstreeks tussen Londen en Amsterdam gaat rijden, heeft de potentie uit te groeien tot een geduchte concurrent van het vliegtuig. Het wachten is nog op een directe verbinding in tegengestelde richting. En de tickets natuurlijk.

De Eurostar heeft inmiddels al behoorlijk wat testritten tussen Groot-Brittannië en Nederland achter de rug. Gisteren mocht ook een groot aantal journalisten uit binnen- en buitenland mee. Aan boord bevonden zich ook Nicolas Petrovic (CEO van Eurostar), Marjan Rintel (directeur NS Reizigers) en Heike Luijten (directeur NS International). In Amsterdam Centraal wachtte een blije Roger van Boxtel het gezelschap op.

Bekijk ook de fotoreportage: Direct per trein van Londen naar Amsterdam

De e320-trein van Siemens, een zusje van de Duitse ICE, is modern en comfortabel. De been- en zitruimte overstijgt het moderne vliegcomfort ruimschoots en ook de verplichte veiligheids- en bagagechecks zijn minder gedoe dan op het vliegveld. Bovendien mag de meeste bagage gewoon gratis mee.

Ook op prijs kan de Eurostar de concurrentie aan: een enkeltje Londen St. Pancras–Amsterdam Centraal is er vanaf 40 euro. Last-minute- en businessclassreizigers zijn natuurlijk meer kwijt: 205 tot 299 euro. Reizigers met Business Premier hoeven zich slechts 10 minuten voor vertrek te melden, in plaats van de gebruikelijke drie kwartier en ze kunnen het ticket onbeperkt wijzigen. 3 uur en 1 minuut na vertrek uit Londen sta je in Rotterdam; 40 minuten later op Amsterdam Centraal.

Van Amsterdam naar Londen is een ander verhaal. Niet alleen is het kaartje 9 euro duurder, vanwege nog niet geratificeerde verdragen moeten reizigers straks verplicht in Brussel uitstappen om daar de checks voor Groot-Brittannië en de Kanaaltunnel te doorlopen. Het is een hinderlijke onderbreking van de reis en maakt hem bovendien langer en onbetrouwbaarder. Eurostar vervoert weliswaar reizigers tussen Amsterdam en Brussel, maar door de toegewezen treinpaden is de Thalys een aantrekkelijker alternatief voor het eerste gedeelte van de reis naar Londen.

Eurostar en NS hadden het ook liever anders gezien. “Het ligt in ieder geval nu eens niet aan de trein dat we later dan gepland met een verbinding starten”, merkte een betrokkene laconiek op. Petrovic rekent erop dat het afronden van het verdrag eind 2019 wel een worst case scenario is. De bal ligt nu bij de betrokken parlementen om de verdragen te ratificeren, zodat grenscontroles voor Groot-Brittannië ook op Nederlandse bodem mogen plaatsvinden.

Het was de bedoeling van Eurostar om tickets vanaf gisteren 17.00 uur aan te bieden. Dat was al rijkelijk laat; veel mensen zochten door alle media-aandacht al vergeefs op de website van Eurostar naar kaartjes. Maar ook na 17.00 uur was boeken nog niet mogelijk. Volgens Eurostar was er een technisch probleem bij een leverancier bij het boekingssysteem. Eurostar hoopt de tickets vanaf donderdag wel te kunnen aanbieden.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook