Arnhemse trolley wil door innovaties relevant blijven
dossier ZE2025

Arnhemse trolley wil door innovaties relevant blijven

door in rubriek artikel, trolley
Reacties uitgeschakeld voor Arnhemse trolley wil door innovaties relevant blijven

De trolleybus achterhaald? Niks ervan, als je het vraagt aan Hans Aldenkamp, projectmanager infrastructuur bij Connexxion. Wat Aldenkamp betreft wordt het trolleynetwerk juist steeds relevanter. Maar dat komt niet vanzelf. “We willen de critici voor zijn.”

Batterijbussen mogen sinds enkele jaren volop in de belangstelling staan, in Arnhem rijdt de trolleybus al sinds 1949 uitstootvrij. Onder een bovenleiding, dat wel. Het uitgebreide tramnet van de stad werd in de Tweede Wereldoorlog vernietigd. Arnhem besloot als alternatief trolleybussen in te zetten. Vanwege het ontbreken van brandstof hoefden de bussen geen nummerplaat te voeren en geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Dat scheelde behoorlijk in de kosten.

Toch waren het de kosten die er meerdere malen voor zorgden dat het trolleynetwerk van Arnhem aan een zijden draadje hing. Een volledig netwerk van bovenleiding is immers kostbaar en ook de aanschaf van nieuwe bussen speciaal voor Arnhem was prijzig. Maar waar in andere steden in Nederland en België stuk voor stuk de trolley de deur werd gewezen – Groningen, Nijmegen, Antwerpen en in 2009 nog Gent – hield de bus met bovenleiding in Arnhem stand. De Arnhemmers zijn van hun trolley gaan houden en daarmee is de tram op banden een vaste waarde geworden in

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook