Leo Express wil naar de buurlanden

Leo Express wil naar de buurlanden

De Tsjechische vervoerder Leo Express wil internationale passagierstreinen naar Duitsland, Oostenrijk en Polen. Daarvoor heeft het de Tsjechische spoorbeheerder ÚDPI gevraagd om spoorcapaciteit vrij te maken.

Dat meldt de International Railway Journal (IRJ). De maatschappij wil vanaf de nieuwe dienstregeling in december dit jaar dagelijks met zes treinen naar Berlijn en drie naar Wenen gaan rijden. Ook staat in de plannen om in het weekeinde twee treinen naar Wroclaw te laten rijden. Per 1 april 2019 wil Leo Express vervolgens starten met drie treinen per week naar Krakau, om dat aantal op te voeren naar één per dag per 1 augustus 2019.

Barbora Mičková, chef publieke zaken bij Leo Express, vertelde de IRJ dat de ÚDPI hier wel wat voor voelt. Door de internationale treinen toe te laten, worden de wettelijke verplichtingen vanuit de economische-evenwichtstest (EET) niet verstoord. In de EET zijn voorwaarden vastgelegd om het economisch evenwicht te kunnen behouden. Alle Europese lidstaten moeten hierop toezien.

Eén reactie

  1. Kees Boer
    4 maart 2018 om 22:53- Reageren

    Als ik eens naar het voormalig oostblok kijk dan zou de OekraiInse stad Lviv ook een dagtrein moeten krijgen met Krakau;bovendien ook jammer dat laatstgenoemde z’n dagtrein met Berlijn verloor

Laat een reactie achter

Lees ook