NS verliest aansluiting op de rest

NS verliest aansluiting op de rest

Het gat tussen NS en de andere regionale vervoerders is in 2017 groter geworden. Vanaf dit voorjaar lopen ook de Sprinters en Intercity’s van NS mee in de landelijke OV-Klantenbarometer. 

Uit een proefonderzoek blijkt dat het hoofdrailnet een lager rapportcijfer krijgt dan het regionale ov. Net als vorige jaren is Aquabus de winnaar van OV-Klantenbarometer 2017.

Deze combinatie van vervoerder Arriva en rederij Doeksen houdt een excellente 8,5 en steekt daarmee met kop en schouders boven de andere regionale vervoerders uit. Aquabus exploiteert de waterbussen in en tussen Rotterdam en de Drechtsteden.

De grootste stijger is EBS, exploitant van de concessie Waterland. EBS stijgt van een 7,7 naar een prima 8,0 en maakt als beste streekvervoerder z’n entree in de top-3. Een andere grote stijger is de Westerschelde Ferry (voet- en fietsveer Vlissingen–Breskens) van de provincie Zeeland, dat op het podium een treetje omhoog gaat: van brons naar zilver.

Het jaarlijkse onderzoek is eind 2017 uitgevoerd door de bureaus I&O Research en inno-V. Opdrachtgever is het kennisplatform CROW-KpVV namens 12 provincies en 2 metropoolregio’s. Vakblad OV-Magazine laat de rapportcijfers per concessie elk jaar omrekenen naar cijfers per vervoerder. De uitslag afgerond op één cijfer achter de komma:

1Aquabus8,5
2Westerschelde Ferry8,1
3EBS8,0
4RET7,7
5HTM7,7
6Hermes7,7
7Qbuzz7,7
8Arriva/TCR7,6
9Connexxion7,6
10GVB7,6
11Keolis7,5
12NS/Abellio7,2

De Rotterdamse RET behoudt onder de nieuwe directeur Maurice Unck als beste stadsvervoerder de vierde plaats. De Haagse HTM is onder directeur Jaap Bierman aan net zo’n gestage opmars bezig als de RET in de afgelopen jaren, en is dit jaar met weer 0,1 punt winst opgeklommen naar de vijfde of een gedeelde vierde plaats.

Connexxion-dochter Hermes stijgt met 0,2 punt, mede dankzij Breng in Arnhem-Nijmegen en een hoger rapportcijfer in Eindhoven (met nieuwe elektrische bussen). Arriva is gelijk gebleven en daalt daarmee een positie, want stilstand is achteruitgang. Het moet echt beter als Arriva de beste vervoerder van Nederland wil worden.

De stijging van het Amsterdam GVB onder directeur Alexandra van Huffelen verrast: van een 7,4 naar een 7,6. Deze minst presterende stadsvervoerder lijkt de weg naar boven gevonden te hebben. Keolis, voorheen Syntus, heeft het lek nog niet boven en zakt 0,1 punt. De minst presterende regionale vervoerder van heel Nederland is voor het vierde jaar op rij NS. Dit bedrijf daalt 0,1 punt naar een 7,2 en verliest daarmee de aansluiting op de rest.

Vanaf dit voorjaar lopen niet alleen de regionale treinen van NS, maar ook alle Sprinters en Intercity’s op het hoofdrailnet mee in de OV-Klantenbarometer, dat daarmee het hele openbaar vervoer in Nederland dekt. Uit een proefonderzoek onder een kleine 5000 treinreizigers op 200 ritten in de Zuidvleugel van de Randstad en landsdeel Oost blijkt dat de Sprinter en Intercity gemiddeld een 7,5 scoren. Bus, tram, metro en regionale trein krijgen gemiddeld een 7,6. De Intercity scoort hoger dan de Sprinter. In vergelijking met bus, tram, metro en regionale trein zijn NS-reizigers in het proefonderzoek van I&O Research minder tevreden over prijs van hun reis en meer tevreden over de doorstroming.

Goudappel Coffeng, de komende vier jaar het onderzoeksbureau voor de OV-Klantenbarometer, vraagt vanaf dit voorjaar ook de oordelen van treinreizigers op het hoofdrailnet. Dat gebeurt waarschijnlijk voorlopig in twaalf nieuwe vervoergebieden: vijf landsdelen Sprinter (Noordvleugel, Zuidvleugel, Noord, Oost en Zuid), vijf landsdelen Intercity, Beneluxtrein en Intercity Direct. Die uitslagen worden begin 2019 openbaar.

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

6 reacties

  1. ruurd
    21 maart 2018 om 12:54

    U gebruikt de cijfers van 2016 en niet die van 2017!
    De top 5 van 2018 is:
    1 Friese Waddeneilanden 8,6
    2 Veerdienst Dordrecht-Rotterdam en Drechtsteden 8,5
    3 Veerdienst Vlissingen-Breskens 8,1
    4 Waterland 8,0
    5 Zaanstreek 7,9

    • ruurd
      21 maart 2018 om 13:18

      mijn fout. U publiceert de cijfers per vervoerder, mijn cijfers zijn per cocnessie

  2. RobertJanRoos
    24 maart 2018 om 00:25

    Wederom een mooi overzicht.
    Lijkt mij alleen dat kijkend naar de aanbestedingen in het komende overzicht Abellio en NS elk een eigen beoordeling behoort te krijgen.

  3. u.a.cazius
    26 maart 2018 om 11:05

    Het klinkt geweldig als een kleine vervoerder als Aquabus of een Westerschelde Fery heel goed scoort. In hoeverre hebben zij “last” van factoren die hun plaats in de klantenbarometer bepalen. Als redelijk frequente treinreiziger heb ik aan den lijve ondervonden hoe NS en Prorail mij te bestemder plekke brachten na een aanrijding met een persoon. Een NS heeft veel meer last van verstoringen dan een geïsoleerde verbinding.

  4. Verschillen worden groter in OV-Klantenbarometer: EBS aan kop
    28 maart 2018 om 00:22

    […] van het CROW-KpVV. Vakblad OV-Magazine laat de rapportcijfers per concessie elk jaar omrekenen naar cijfers per vervoerder. Daaruit blijkt dat EBS met een 8,0 de beste ov-vervoerder van […]

  5. halmar
    28 maart 2018 om 22:40

    Zou interessant zijn als het aantal dagelijkse reizigers of aantal dienstregelinguren of -km per onderzocht gebied / concessie getoond zouden worden. Dat geeft veel meer inzicht over de waarde van zo’n cijfer dan per vervoerder.
    Wat U.A. Cazius al memoreert, een groter netwerk met veel klanten is moeilijker te bedienen dan een klein gebied met weinig klanten, omdat er veel meer fout kan gaan.

Lees ook