Waarom aanbesteden als je tevreden bent?

Waarom aanbesteden als je tevreden bent?

door Willem Bottenberg in rubriek advies
Reacties uitgeschakeld voor Waarom aanbesteden als je tevreden bent?

De Wet personenvervoer 2000 is al vele jaren van kracht en geldt als onaantastbaar bastion. Daar zou Willem Bottenberg graag verandering in brengen. Hij wijst op de imperfecties van de wet en draagt alternatieven aan. Daarvan profiteren volgens hem zowel de overheid als ook de vervoerder en de consument.

Eens in de 8 à 10 jaar geeft een decentrale overheid een concessie uit. Op basis van concurrerende inschrijvingen krijgt één vervoerder het alleenrecht op het ov. Dat betekent dat in de concessievoorwaarden rekening moet worden gehouden met de belangen van de drie geledingen: overheid, vervoerbedrijf en consument. De overheid doet zijn best om de belangen van de consument te dienen door voorwaarden te stellen aan bijvoorbeeld de tariefhoogte en de bereikbaarheid van kleine kernen.

Bijstellingen tijdens de looptijd van de concessie komen moeizaam tot stand. Het optimaal afstemmen van vraag en aanbod gebeurt alleen bij het begin van de concessie. Dat kan anders! De overheid zou meer de rol van marktmeester op zich kunnen nemen door voortdurend te letten op een goede afstemming tussen vraag en aanbod. Aan reizigers vraagt de overheid regelmatig of ze nog steeds tevreden zijn met het ov-aanbod. Dan hoeft de overheid in het bestek minder

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook