‘Big bang’ aanstaande voor Amsterdams ov
dossier Randstad

‘Big bang’ aanstaande voor Amsterdams ov

door in rubriek hoofdrailnet
Reacties uitgeschakeld voor ‘Big bang’ aanstaande voor Amsterdams ov

Na zestien jaar bouwen gaat de Noord/Zuidlijn dan toch echt open binnenkort. 22 juli is het zover. Met de start van de kostbare metrolijn krijgt Amsterdam tegelijk te maken met de grootste wijziging van het lijnennet ooit. Een spectaculaire big bang. Maar is die bang niet too big? Een debat in De Balie.

Een gedramatiseerde dialoog uit 1999 tussen de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos en de Amsterdamse wethouder Frank Köhler markeert het begin van de bouw van de Noord/Zuidlijn en van de debatavond over de metrolijn, die begin juni in De Balie in Amsterdam werd gehouden. De gemeente presenteerde de deal destijds als een overwinning en was ervan overtuigd dat het project binnen het budget van 2,1 miljard gulden (1,1 miljard euro) zou blijven. Misschien zou Amsterdam zelfs wel geld overhouden om te investeren in ander ov in de stad.

Inmiddels weten we, bijna 20 jaar later, dat de zaken iets anders liepen. De Noord/Zuidlijn werd veel duurder (3,1 miljard euro) en gaat veel later rijden dan oorspronkelijk de bedoeling. In de balie gaat de bezoeker mee terug naar 1965, toen de eerste plannen voor de Noord/Zuidlijn al op tafel lagen, maar werden ingetrokken na

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook