RandstadRail nu hét voorbeeld van light rail

RandstadRail nu hét voorbeeld van light rail

door in rubriek artikel
Reacties uitgeschakeld voor RandstadRail nu hét voorbeeld van light rail

De opstart van RandstadRail 12 jaar geleden verliep verre van vlekkeloos. Er waren veiligheidsincidenten en een maandenlange buitendienststelling. Hoe anders is het nu. RandstadRail barst uit z’n voegen en is voor velen het voorbeeld van hoe light rail werkt. Maar willen we meer van dit soort projecten, dan moet de financiering anders, vindt Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Bekijk ook de fotoreportage: RandstadRail barst uit z’n voegen

Dinsdagmiddag, kwart voor zes. Op station Rotterdam Centraal persen mensen zich een weg in de RET-metro richting Den Haag Centraal. Metrolijn E rijdt vanaf Slinge in Rotterdam-Zuid door een geboorde metrobuis en vervolgt zijn weg even later over de oude Hofpleinlijn. Tot de halte Berkel Westpolder, in 2009 geopend in de gelijknamige nieuwbouwwijk, is er geen zitplek meer te vinden.

In 2002 vervoerde NS op de Hofpleinlijn, die toen nog eindigde op het inmiddels gesloten station Rotterdam Hofplein, ongeveer 7.000 reizigers per dag. De lijn, overigens de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van Nederland, was een stiefkindje van de spoorwegen. Al jaren overwoog NS sluiting. In plaats daarvan werden in de jaren negentig plannen ontwikkeld om de lijn onderdeel te laten worden van een geïntegreerd netwerk in de Zuidelijke Randstad: RandstadRail.
 
Agglomeratie-effect 
Samen met de

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook