De vervoerregio voor Dresden en omstreken (VVO) laat een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de invoering van batterijaangedreven treinen. VVO en de Duitse deelstaat Sachsen willen de treindiensten op niet-geëlektrificeerde nevenlijnen verduurzamen.
Dresden overweegt batterijtreinen
Als de nieuwe regionale vervoercontracten in 2024 ingaan hopen beide overheden de Desiro-dieseltreinen te kunnen vervangen door batterijtreinen. De haalbaarheidsstudie wordt uitgevoerd door de Technische Universiteit van Berlijn (TUB) en spoorwegfabrikant Bombardier. Zowel TUB als Bombardier heeft ruime ervaring op het gebied van batterijaandrijving.
De zogenaamde BEMU-treinen (Battery Electrical Multiple Unit) betrekken elektriciteit via een klassieke stroomafnemer van de bovenleiding. Waar geen bovenleiding hangt, rijdt de trein op de energie uit de batterijen. Dergelijke systemen bestaan al voor trams, die dan meestal zonder bovenleiding door de binnenstad rijden. Bombardier levert binnenkort een BEMU-versie voor de trein. Het gaat om de Talent-3, die in september te zien zal zijn op treinenbeurs Innotrans in Berlijn.
De haalbaarheidsstudie moet in februari 2019 klaar zijn. Daarna hebben de aanbestedende autoriteiten nog enige tijd om te besluiten of ze BEMU-treinen opnemen in de aanbestedingsvoorwaarden voor het volgende regionale vervoercontract.
Foto boven:
Een Desiro-dieseltrein in Dresden Hbf, die plaats zou moeten maken voor een batterijtrein. © Quintus Vosman
Lees ook: Regie ontbreek nog bij de opvolger van de dieseltrein
Meer artikelen met dit thema
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Reactie toevoegen