‘Wees zuinig op het spoor dat er ligt’

‘Wees zuinig op het spoor dat er ligt’

De mogelijke ombouw van de spoorlijn Elst–Tiel tot busbaan kent voorstanders, maar er heerst ook scepsis. Ook bij Frank van Setten, geestelijk vader van het visgraatmodel. “We moeten zuinig zijn op het spoor dat er nu ligt.”

“Het idee van snelle busverbindingen op een eigen baan kan kansrijk zijn voor nieuwe verbindingen, op plekken waar nu dus geen spoorlijn ligt”, stelt hij. Omdat het spoor op dit traject er al ligt, pleit hij ervoor om dat vooral optimaal te benutten. “De lijn is nu in goede staat, deels dubbelspoor en voorzien van beveiligingssysteem ATB NG.”

Vrije busbaan
Recentelijk werd bekend dat de provincie Gelderland onderzoek laat doen naar een vrijliggende busbaan ter vervanging van de spoorlijn. Het plan komt uit de koker van de gemeente Overbetuwe en kan ook rekenen op de steun van de gemeente Neder-Betuwe.

Frank van Setten, geestelijk vader van het visgraatmodel

Volgens de Overbetuwse wethouder Jan van Baal is een bus veel praktischer voor de dorpen, omdat die flexibeler inzetbaar is. Ook ziet de gemeente de spoorlijn vooral als hinderlijke barrière in het landschap.

Kosten
Maar zo’n ombouw gaat natuurlijk wel wat kosten. En die kosten zijn momenteel nog niet onderzocht, stelt Van Setten. Een busoplossing is beter bij nieuwe projecten. Van Setten: “Als er geen spoor ligt en de vraag groeit tot lightrailniveau is de bus een zeer aantrekkelijk alternatief. Een busbaan en de voertuigen zijn veel goedkoper dan light rail en de bouwtijd is evenredig korter.”

De vraag op het spoortraject Elst–Tiel groeit en daarmee neemt ook de materieelinzet toe, gaat Van Setten verder. Daarmee biedt de trein een aantrekkelijk alternatief voor de auto, omdat op de aangelegen A15 vaak files staan.

Sardientjes in de trein
Momenteel zitten reizigers nog als sardientjes in de trein zitten tussen Arnhem en Tiel. Sinds de halfuursdienstregeling in 2017 is het aantal reizigers toegenomen. “En door goede aansluitingen in Elst is ook de reismogelijkheid Nijmegen–Tiel aanmerkelijk verbeterd”, aldus Van Setten.

Visgraat
Van Setten was in 1999 een van de initiatiefnemers van vervoerder Syntus en is tegenwoordig adjunct-directeur Trein bij vervoerder Arriva. Hij is de bedenker van het visgraatmodel. Daarin vormt de regionale trein de ruggengraat waar de streekbussen op aantakken.

Het doel van de visgraat is een zo goed mogelijke ontsluiting met zo kort mogelijke reistijden tegen zo laag mogelijke kosten. Buslijnen die parallel rijden aan het spoor kunnen dan vervallen. Met die besparingen op de bus kan de frequentie van de trein omhoog.

Lees ook: Met de visgraat reis je sneller

5 reacties

  1. asierts
    8 maart 2019 om 20:45- Reageren

    Bovenstaand vermelde is feitelijk onjuist. Frank van Setten heeft absoluut veel betekend voor het Achterhoekse OV, maar is NIET de bedenker van het concept, maar degene die er een Syntus-marketing-verhaal van heeft gemaakt. De ware bedenker is – hou je vast – de NS (!) en het is voor het eerst toegepast bij het Integro-project in Noord-Groningen. Zie verder het lemma “IGO” op wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Integratie_Gelderland_Oost

    Als je er binnen NS concrete namen bij wilt hebben, dan denk ik dat de voormalige NS’ers Rien van der Gaag en mogelijk ook Gerard Zijlema gefundeerd aanspraak kunnen maken op de titel “de bedenkers van”. Maar misschien moet de Nederlandse uitvinder ook wel gezocht worden binnen de kringen van de Provincie Groningen. En de echte bedenkers zijn vermoedelijk in Zwitserland te vinden.

    @redactie: graag een korte rectificatie of (*) bij het artikel.

  2. Henk Angenent
    8 maart 2019 om 20:45- Reageren

    Het is natuurlijk volslagen belachelijk dat een gemeente met zo’n plan kan komen. En die christen-wethouder is ook rijp voor opname in Zetten. Maar goed, dat is Nederland anno 2019…

  3. asierts
    9 maart 2019 om 00:34- Reageren

    @ Henk: waarom is dat “volslagen belachelijk” ? Als de voordelen van het spoor zo evident zijn, dan zal dat toch snel helder worden? Wel zonde van de onderzoekskosten.
    OK, ff doorredenerend in jou denklijn: waarom komt een wethouder op dit soort carnavalsdronken ideeen? En waarom gaan beleidsambtenaren en de Provincie daar vervolgens in mee? Wat zegt dit over het OV-kennisniveau van regionale bestuurders, en vooral van de hen “met deskundigheid begeleidende” ambtenaren? Me dunkt toch best wel veel. Zou daar dan misschien iets aan gedaan moeten worden?

    • Henk Angenent
      9 maart 2019 om 12:56- Reageren

      ACSierts – Je leest niet goed. Ik zeg dat het belachelijk is dat een gemeente blijkbaar nationale infra kan afbreken. Als het om de A15 ging was het huis waarschijnlijk te klein.
      En over het niveau van bestuurders en ambtenaren: die denken volgens ideologische en niet volgens rationele lijnen. Dat kunnen ze ook niet, want meestal zijn ze volkomen hersendood.

      • asierts
        11 maart 2019 om 20:49- Reageren

        @Henk: er mankeert weinig aan mijn leesvaardigheid 🙂 Een gemeente kan & mag niks afbreken, maar kan wel alles ter discussie stellen of laten onderzoeken. Of dat nuttig of verantwoord is, is een andere vraag. Zie verder https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2399934/GroenLinks-Overbetuwe-Spoorlijn-ombouwen-tot-busbaan-volledig-flauwekul
        Als je mijn antwoord goed gelezen heb, dan had je opgemerkt dat ook ik het absurd vind. Ik heb jaren terug niet voor niks heel veel (onbetaalde) tijd & energie gestoken in het “tegen-lobbyen” van het krankzinnige NS/ProRail/Stadsregio-plan om de lijn in Elst te gaan knippen.

Laat een reactie achter

Lees ook