Materieelbouwer Stadler heeft de eerste van totaal zeventien zelfrijdende metro’s in Glasgow afgeleverd. Komende zomer volgt een testperiode.
De voertuigen zijn gebouwd in de Stadler-fabriek in Altenrhein in Zwitserland en vervolgens over de weg naar Glasgow vervoerd. In de zomer worden nog eens twee zelfrijdende treinen in Glasgow afgeleverd.
De eerste offline testfase begint deze zomer, terwijl het installeren van de nieuwe communicatie- en bedieningssystemen in de stations en tunnels doorgaat.
Vier bakken
De vier bakken tellende metro’s tellen 118 zitplaatsen, inclusief 12 klapstoelen, en 204 staplaatsen. Ook is er ruimte voor rolstoelen. De voertuigen zijn 39,25 meter lang en zijn daarmee 1,51 meter langer dan de huidige driebaksmetro’s, die dateren uit de periode tussen 1977 tot 1992.
Modernisering
In maart 2016 schreef de Schotse regionale ov-autoriteit Strathclyde Partnership for Transport (SPT) een aanbesteding uit, die werd gewonnen door een joint venture van Stadler Bussnang en Ansaldo STS. Voor een bedrag van 203 miljoen euro worden daarbij elektrische en mechanische metrosystemen gemoderniseerd.
Dit maakt onderdeel uit van het 288 miljoen euro tellende ‘Subway Modernisation Programme’ van de SPT. Ook worden 15 metrostations heringericht en krijgen het spoor- en tunnels een opknapbeurt.

- Keolis vindt nieuwe CEO in Alex Rentier - 1 maart 2021
- ‘Meer ov-experts nodig in de Tweede Kamer’ - 26 februari 2021
- Limburg ziet toekomst in internationaal ov - 26 februari 2021
- NS lijdt recordverlies van 2,6 miljard euro - 26 februari 2021
- Kansen voor de ov-flexcombinatie - 25 februari 2021