Stoom- en stoptrein op spoor Stadskanaal

Stoom- en stoptrein op spoor Stadskanaal

Vanaf Veendam kun je nu alleen met een nostalgische stoomtrein over het spoor naar Stadskanaal. Over vier jaar rijden er ook reizigerstreinen van Arriva. De gemeente Stadskanaal ziet een langgekoesterde wens in vervulling gaan: een rechtstreekse verbinding met Groningen. En de stoomtrein mag gewoon blijven rijden. Op het hoofdspoor tegen die tijd. 

“Overweg vrij”, schreeuwt machinist Arjen naar zijn collega aan de andere kant van de stoomlocomotief, terwijl hij zijn hoofd uit het raam steekt. “Bedankt”, roept de stoker terug. Hij schept nog wat kolen bij en de stoomfluit klinkt. Een handvol omstanders kijkt toe, zwaait en maakt foto’s, terwijl de voormalig Duitse loc op gang komt.

De museumspoorlijn is zo’n veertig dagen per jaar in bedrijf, vertelt Pieter Hofstra, terwijl de trein vanuit Stadskanaal richting Veendam tuft. Hofstra, spoorwegbouwkundige van origine en lange tijd actief als Eerste en Tweede Kamerlid voor de VVD, is voorzitter van Stichting Stadskanaal Rail (STAR). De stichting onderhoudt en beheert de historische spoorlijn Veendam–Stadskanaal–Musselkanaal sinds 1992.

Bekijk ook de beeldreportage: Stoptrein stoomt op naar Stadskanaal

Knooppunt regionale lijnen
De afkorting STAR staat oorspronkelijk voor Stadskanaal–Ter Apel–Rijksgrens, de route die in 1924 werd ontwikkeld door de NOLS (Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij) met de intentie om te worden verlengd

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook