De reistijd is cruciaal

De reistijd is cruciaal

door Wolfgang Spier in rubriek binnenland
geen reacties

Het concept lightrail werkt in veel buitenlandse steden prima, schrijft het Utrechtse oud-raadslid en mobiliteitsdeskundige Wolfgang Spier. Zo niet in Nederland. Daarom pleit hij (opnieuw) voor een ‘satellietmodel’. Want daarmee ontstaan kortere reistijden.

Sneltrams en metro’s (lightrail) zijn uitstekende vormen van openbaar vervoer en beschikken over een veel grotere capaciteit dan bussen. In veel buitenlandse steden wordt het ov-aanbod uitgebreid met lightrail en dat werkt goed. Maar in Nederland is dat heel anders.

Hier zijn veel meer fietsers, terwijl het autogebruik niet heel anders is dan in buitenlandse steden. Daarom zijn er ook minder ov-passagiers. Feit is dat in Nederland altijd meerdere ‘gewone’ ov-lijnen worden opgeheven om als één lightraillijn in gebruik te gaan, zoals bij de Uithoflijn en de Noord/Zuidlijn. Zo krijgen de grotere lightrailvoertuigen voldoende passagiers. Maar de ov-netwerken worden uitgedund, terwijl er paradoxaal genoeg meer mensen wonen.

Ook worden spoorlijnen vaak omgevormd tot lightraillijnen, zoals de Hoekse Lijn. Dat kost veel geld, maar het ov-aanbod wordt zo dus niet uitgebreid. Bussen of ‘gewone’ trams gaan echter niet meer van buitenwijk naar centrum, maar naar een lightrailstation. Wat zou u vinden van zo’n omweg? Die extra kilometers zijn lucratief voor vervoermaatschappijen en overstappers worden dubbel geteld.

Het zou

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook