‘Flexvervoer niet duurder dan vaste bus’

‘Flexvervoer niet duurder dan vaste bus’

Afgelopen augustus trok de provincie Gelderland de stekker uit Breng flex. Maar volgens Hermes-directeur Juul van Hout was het plan maar deels uitgewerkt en had het best rendabel kunnen worden. “De wereld verandert, maar dan moet de vervoersautoriteit ook mee willen veranderen.”

Biedt flexibel en vraaggestuurd vervoer een volwaardig alternatief voor reguliere bussen op de dunne lijnen, of is het een uitholling van het reguliere ov? Hermes-directeur Juul van Hout is duidelijk: “Flexibel vervoer is een ontwikkeling die niet te stuiten is en niet duurder dan grote, onrendabele bussen. Ik ga dus echt niet meer vaste bussen op onrendabele lijnen laten rondrijden.”

De opkomst van flex is een logische ontwikkeling, duidt Van Hout. “Toen in ik 1984 bij Zuid Ooster (voorloper Hermes) begon, sprak men al over veranderende mobiliteit, waarbij dunne lijnen soberder moesten worden ingericht. Door de digitalisering is er inmiddels ruimte voor alternatieven. Laten we daar dan alsjeblieft gebruik van maken!”

Het succes van flexsystemen? Van Hout is duidelijk: “We leven in een commerciële wereld: als grote bussen op dunne lijnen te duur zijn, moeten we het anders inrichten. Het gaat tenslotte om publiek geld. Het doel moet zijn: wat is het beste voor het mobiliteitssysteem? Dat is

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook