Seinen op groen voor Zwolle Stadshagen

Seinen op groen voor Zwolle Stadshagen

Het is twee jaar later dan gepland, maar de kogel in dan toch eindelijk door de kerk: station Zwolle Stadshagen wordt definitief in de dienstregeling 2020 opgenomen.

Afgelopen juni voerde vervoerder Keolis twee weken lang proefritten uit, waaruit is gebleken dat de Blauwnettrein met 100 km/uur op een veilige en betrouwbare manier kan rijden. De tijdswinst wordt gehaald op het korter halteren op station Zwolle Stadshagen en het aanpassen van de dienstregeling tussen Zwolle en Kampen.

Lees ook: Zwolle Stadshagen twee weken in gebruik

Maatregelen
Alle seinen, borden en beveiliging op het traject zijn inmiddels aangepast naar 100 km/uur en de bovenleidingmasten bij IJsselmuiden zijn verstevigd. Per 15 december wordt de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken. ProRail is momenteel nog bezig met de verlenging van de perrons op station Stadshagen, maar dit is binnenkort afgerond.

Verder wordt de vertrekprocedure door de machinist eerder opgestart en de keertijd in Zwolle gereduceerd van 7 naar 4 minuten. In Kampen gaat de keertijd van 3 naar 4 minuten. Ook wordt de welkomstomroep wordt geautomatiseerd.

De camera’s aan de buitenzijde van de trein worden zo aangepast dat de machinisten de cabine bij perron 12 in Zwolle niet meer hoeven te verlaten, om te zien of er nog reizigers in- en uitstappen. Ook wil vervoerder Keolis de mogelijkheid doorvoeren om naast perron 12 ook vanaf het naastgelegen perron 13 uit Zwolle richting Kampen te vertrekken.

Slechte bodem
De opening van station Zwolle Stadshagen stond eigenlijk al op 10 december 2017 gepland. Toen bleek de bodem echter te slecht om de snelheid op te hogen naar 140 km/uur. ProRail en de provincie Overijssel botsten toen over de vraag of het station open kon of niet.

De provincie, Keolis, de gemeenten Zwolle en Kampen en Keolis constateerden uiteindelijk dat het niet haalbaar is om maatregelen uit te voeren voor het verstevigen van de bodem om toch 140 km/uur te kunnen rijden. Extra infrastructurele maatregelen zouden 35 tot 100 miljoen euro kosten en de werkzaamheden zouden vier tot zes jaar duren. Dat vond men te gortig.

Eén reactie

  1. Erwin
    7 oktober 2019 om 14:22- Reageren

    Door die eerdere vertrek tijd uit Zwolle wordt die overstap wel lekker krap danwel onmogelijk voor reizigers uit de IC uit de richting van Groningen/Leeuwarden. Slim bedacht wel….

Laat een reactie achter

Lees ook