Doorprikken ‘lightrailmythe’ niet overtuigend

Doorprikken ‘lightrailmythe’ niet overtuigend

door Herman Wilmer in rubriek light rail
geen reacties

In OV-Magazine 3/2019 bepleit Wolfgang Spier dat het concept lightrail in veel buitenlandse steden prima werkt, maar niet in Nederland. Dat is nogal een stevig standpunt, schrijft zelfstandig adviseur Herman Wilmer in een ingezonden brief.

Het betoog van Spier bevat bij aandachtige lezing drie kenmerken: openbaar vervoer heeft in Nederland de fiets als concurrent, volgens de Hollandse zuinigheidsleer verzoekt de bus niet om kostbare eigen infrastructuur en lightrail wel en het betoog blijkt alleen op Utrecht te slaan.

Het probleem met het betoog van de gastauteur zit in uitgaan van persoonlijke aannamen en onzorgvuldig hanteren van cijfers. Zijn voorstellen blijken bovendien alleen op Utrecht betrekking te hebben, dat wil zeggen hoofdzakelijk op de gemeente Utrecht (353.000 inwoners) en terloops op de agglomeratie (750.000).

Bij het ov-net volgens het door de auteur bepleite satellietmodel ligt het accent vooral bij goedkoop. Naar diens indruk is lightrail onverantwoord duur. Overigens blijken in de voor Utrecht bestemde voorstellen van de heer Spier busbanen te zijn opgenomen zonder kostenopgave, zelfs langs bestaande spoorlijnen waar de gemeentelijke en provinciale plannen niet in voorzien. In alle Nederland omringende landen ligt bij besluiten over het kwaliteitsniveau van het openbaar vervoer de nadruk op vervoercapaciteit, snelheid, punctualiteit en reizigerscomfort.

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook