WP2000 loopt tegen zijn grenzen aan

WP2000 loopt tegen zijn grenzen aan

De Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) lijkt zijn langste tijd te hebben gehad, vertelt Marcel Sloot, projectmanager Collectief Vervoer bij CROW-KpVV. De wet heeft veel goeds gebracht, maar nu ‘concessieloze vervoerders’ als FlixBus en Uber op de deur kloppen, gaat het wringen. 

Sloot werkt al twintig jaar met de wet, vertelt hij. Eerst bij het Centrum Vernieuwing Openbaar Vervoer (CVOV) en daarna het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV), dat in 2009 met het CROW verderging onder het label CROW-KpVV. “De marktwerking werd geïntroduceerd  om meer reizigers en een hogere kostendekking te bewerkstelligen. Dat laatste is gelukt. Het bracht een enorme efficiencyslag teweeg en de kostendekking is fors gestegen. Het aantal reizigers is ook gestegen, maar minder dan ik had gehoopt.”

Met de opkomst van  nieuwe toetreders als Uber en FlixBus en aanbieders van nieuwe mobiliteitsconcepten als deelvervoer en MaaS, voorziet Sloot dat de rek bij de wet er wel uit gaat raken. “De WP2000 gaat uit van ‘concurrentie om de weg’, waarbij de winnende vervoerder in principe het alleenrecht krijgt om in een vast gebied het openbaar vervoer te verzorgen. In de meeste concessies gaat het om een alleenrecht voor een periode van 10 jaar. Dit betekent niet dat nieuwe toetreders 

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook