DB rijdt nog eens vier jaar Euregiobahn

DB rijdt nog eens vier jaar Euregiobahn

door Quintus Vosman in rubriek buitenland
1 reactie

Deutsche Bahn Regio heeft de aanbesteding gewonnen van de treindienst Euregiobahn, de lijn RB 20 tussen Düren, Aken en Stolberg. Daarmee gaat de huidige vervoerder vanaf december 2021 nog eens vier jaar door met de exploitatie.

Het contract heeft een jaarlijks volume van 1.571 miljoen km. In het huidige contract is dat nog 1.484 miljoen km. De dieseltreinstellen serie 643.2 ‘Talent’ worden van binnen en van buiten gemoderniseerd. Zo krijgen de stoelen een nieuwe overtrek en worden USB-stekkerdozen, monitoren met reizigersinformatie. Een WLAN-repeater zorgt voor een goede internetverbinding.

In de dienstuitvoering is, met ingang van het nieuwe contract, na 19.00 uur tenminste één conducteur aan boord. Daarnaast is meer reservepersoneel aanwezig, voor de stabiliteit van de treindienst.

Het contract bevat een optie voor verlenging, maar ook een voor verkorting. De mogelijke kortere of langere looptijd heeft te maken met de geplande elektrificatie van de delen van de route zonder bovenleiding en de overgang naar elektrische exploitatie.

De lijn RB 20 ‘Euregiobahn’ is de verbinding tussen Stolberg, Aken en Düren en heeft een toatle lengte van 70 km. De treindienst wordt gereden op basis van een half uurs- of uurdienst.

Eén reactie

  1. Arjan Krabbenbos
    7 februari 2020 om 15:19- Reageren

    Ik mis nog steeds de rechtstreekse verbinding van Heerlen naar Stolberg en Duren. Dat was een prima verbinding die helaas al enkele jaren is gewijzigd. Komt er nog ooit een verlenging van Stolberg-Altstadt richting Eupen in België?
    Heerlen heeft onlangs een fraai en modern station gekregen, maar moet het (voorlopi!0 ook zonder Heerlen de Kissel doen. Hopelijk wordt het tweede spoor Heerlen-Landgraaf spoedig dubbelsporig. Niet alleen vanwege de huidige dienstregeling, maar ook wanneer Pinkpop weer wordt gehouden.
    Waarom duurt alles altijd zolang eer het en goede verbetering is. Spaar voor de uitbreidingen in de infra, dan heb je altijd een goede buffer.
    IC randstad -Heerlen naar Aaachen is niet nodig wel goede snelle verbindingen met een overstap.
    Probeer de maaslijn , wanneer deze eind 2024 is geëlektrificeerd door te laten rijden als sneltrein met stops in Arnhem Centraal, Nijmegen ,Boxmeer, Venray, Venlo-Blerick, Venlo Stad(t),Roermond, Sittard-Heerlen C/?Hbf- Aachen Hbf..
    Drielandentrein Luik-Maastricht-Heerlen-Aachen-Duren Hbf als stoptrein eens in het uur. De sneltrein ook eens per uur!
    Duren Hbf-Aachen Hbf -Stolberg Altstadt verlengen naar Euoen in België. In Eupen aansluiten op Belgische IC richting Oostende.

Laat een reactie achter

Lees ook