NS: nieuwe kortingskaarten voor jongeren

NS: nieuwe kortingskaarten voor jongeren

NS maakt treinreizen voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar goedkoper. Vanaf komende zomer introduceert de vervoerder een Jongerendagkaart en een nieuw weekendabonnement.Na een half jaar evalueert de vervoerder de nieuwe kaarten.

Met de nieuwe Jongerendagkaart kunnen jongeren buiten de spits reizen voor 7,50 euro. Daarvoor is geen OV-chipkaart nodig en het ticket is te koop via de app. Het nieuwe Jongeren Weekend-abonnement is voor 15 euro per maand te koop. Volgens NS zijn jongeren hiermee 50 tot 60 procent goedkoper uit.

De trein moet een logische keuze zijn voor de volgende generatie, zo vertelt Tjalling Smit. “Voor kinderen tot 12 jaar is de trein gratis en voor studenten ook. Jongeren tot en met 18 vallen daar tussenin. Dat gaan we nu oplossen door treinreizen fors goedkoper te maken voor jongeren”, aldus Smit.

Reismotieven

De vervoerder hield een onderzoek onder 1087 jongeren tussen 12 en 18 jaar en hun ouders. Hieruit blijkt dat de jongeren het liefst dagje naar de stad reizen. Op een tweede plaats staat familie- of vriendenbezoek. De jongeren reizen voornamelijk in het weekend en hebben overwegend een voorkeur voor een vast tarief, zonder bijkomende kosten achteraf.

Ook geeft 71 procent van de jongeren aan vaker met de trein te reizen als het tarief aantrekkelijker zou zijn. Van de ouders zegt 57 procent vaker met het gezin de trein te nemen, als het goedkoper is.

Meer ruimte voor de flexreiziger

De maatregel komt voort uit de vernieuwde strategie van NS, die de vervoerder presenteerde samen met het Jaarverslag 2019.  De komende jaren wil NS de ‘flexreiziger’ ruim baan geven, zo blijkt uit de strategie “Nederland duurzaam bereikbaar, voor iedereen”.

Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “De flexreiziger kiest het vervoer afhankelijk van het moment en de bestemming. Daarvoor moeten we de muren tussen de verschillende vormen van privé-, deel- en openbaar vervoer zoveel mogelijk weghalen, in samenwerking met de gehele mobiliteitssector. Zo bedienen we een nieuwe generatie reizigers met flexibele vervoersmogelijkheden voor wie de trein een logische keuze is.”

Laat een reactie achter

Lees ook