De Schipholtunnel ligt er dezer dagen leeg bij. Vanwege de uitgedunde dienstregeling wordt daarom van 30 maart tot 6 april 7,3 km aan spoorstaven vervangen.
ProRail en Strukton Rail zouden oorspronkelijk het werk uitsmeren over 2020 en 2021, maar omdat het momenteel veel rustiger is op het spoor, is het werk naar voren gehaald. Zo is het aantal reizigers met 85 afgenomen en hebben de vervoerders hun dienstregelingen aangepast.
Lees ook: Coronavirus zorgt voor minder trein en bus
Omdat de tunnelbuis nu langere tijd buiten gebruik is, vindt bijna al het werk plaats in de week van 30 maart tot 6 april. Volgens projectmanager Alf Smolders van ProRail is de aanleiding heel triest, maar “we wisten dat we de uitgedunde dienstregeling konden gebruiken om het onderhoud eerder en zonder reizigershinder in te plannen. Iedereen heeft meteen supersnel geschakeld.”
Richtlijnen RIVM
Om veilig en gezond te kunnen werken, gaan de monteurs van Strukton Rail niet met meer dan acht man per keer de tunnelbuis in. Zo kan de voorgeschreven afstand van 1.5 meter worden nagekomen. Bovendien had de klus niet sneller kunnen worden uitgevoerd met een grotere ploeg, aldus tracémanager Rolf Schooleman
Spoorstaven versleten
Een aantal van de spoorstaven in de tunnelbuis van de Schipholtunnel stamt uit de jaren ’70, anderen uit de jaren ’90. Tijdens routinecontroles eind 2019, bleek een aantal spoorstaven te zijn versleten, met corrosie aan het metaal aan de onderzijde van de staven. In januari 2020 konden door een breuk in een spoorstaaf tijdelijk geen trein rijden.

- Eringa vertrekt per direct bij Transdev - 5 maart 2021
- HTM wil gebiedsontwikkeling aanjagen - 4 maart 2021
- PBL analyseert 6 programma’s op mobiliteit - 4 maart 2021
- Keolis vindt nieuwe CEO in Alex Rentier - 1 maart 2021
- ‘Meer ov-experts nodig in de Tweede Kamer’ - 26 februari 2021