Keolis sjoemelde in concessie IJssel-Vecht

Keolis sjoemelde in concessie IJssel-Vecht

In de aanbesteding van de concessie IJssel-Vecht, die Keolis won, maakte de vervoerder geheime afspraken met Chinese fabrikanten over de levering van de 259 elektrische bussen. De gevolgen zijn nog niet bekend.

Dat schrijft Follow the Money. Keolis ontdekte zelf onregelmatigheden in de gewonnen aanbesteding en maakte hiervan melding bij opdrachtgever provincie Overijssel. Ook nam de vervoerder ‘passende maatregelen’: één van de directeuren en de vlootmanager zijn inmiddels geschorst.

De provincie Overijssel is zich nog juridisch aan het beraden wat dit betekent voor de gegunde aanbesteding. Chillion Snoek van de Groep GO (Groep Otten) heeft vragen gesteld aan de Provinciale Staten. Hij vraagt zich af of Keolis nog wel een betrouwbare partner is en of de aanbesteding opnieuw moet worden uitgegeven

Wat gebeurde er?

In vier zogenaamde side letters maakte Keolis afspraken met Chinese busfabrikanten BYD en Ginaf, dat voor oorsprong Nederlands is. Hierin staat dat de fabrikanten geen boetes zouden ontvangen, wanneer de bussen niet tijdig geleverd worden.

Deze leveringsgarantie vormde wel een belangrijk onderdeel van de aanbesteding. Eerder ontstond commotie, omdat de Nederlandse bussenbouwer VDL werd gepasseerd door Keolis. De vervoerder liet toen weten dat VDL een tijdige levering niet kon garanderen en daarom onder meer voor BYD gekozen te hebben.

Eén reactie

  1. Cees
    2 juni 2020 om 14:32- Reageren

    Is er al meer nieuws hierover?

Laat een reactie achter

Lees ook