NS test met zitplaatsservice, Rover kritisch

NS test met zitplaatsservice, Rover kritisch

NS ontwikkelt en test een reserveringssysteem om reizigers beter te kunnen spreiden. Reizigersvereniging Rover is kritisch, maar NS geeft aan het systeem met alle vervoerders te willen delen.

NS en TU Delft deden onderzoek onder ongeveer 46.000 treinreizigers naar de gevolgen van de coronacrisis. De onderzoeksresultaten worden momenteel nog verwerkt, maar wat nu al blijkt is dat één op de drie treinreizigers verwacht in de toekomst vaker thuis te werken en 40 procent denkt minder vaak in de spits te reizen.

Zitplaatsservice

Voor de mogelijkheid om een treinreis te kunnen reserveren om drukte beter te spreiden, geeft twee op drie reizigers aan daarvoor begrip te hebben. Daarom is NS nu bezig met technisch uitwerken en testen van een zitplaatsservice. Door je voor een rit aan te melden, kan NS laten weten of de trein druk is en welke trein de reiziger beter kan nemen.

De vervoerder heeft een groep van 5000 treinreizigers uitgenodigd om deel te nemen aan deze pilot, genaamd Trein Veilig Service.

Rover is kritisch

Freek Bos, directeur van reizigersorganisatie Rover, vreest dat door zo’n systeem het ov minder toegankelijk wordt: “Hierdoor zou geen sprake meer zijn van het maken van een vrije reis. Openbaar vervoer wordt dan een stuk minder openbaar en het systeem gaat boven de reiziger.”

Ook vraagt Rover zich af wat er gebeurt met de privacy en zijn er nog meer onzekerheden, aldus Bos. “Hoe gaat het systeem om met uitgevallen ritten? En is de trein straks nog wel toegankelijk voor mensen die niet overweg kunnen met digitale middelen?”

Meer vervoerders aansluiten

Volgens Rover zou het systeem alleen voor treinen van NS werken en kunnen andere vervoerders niet aansluiten, terwijl binnen de hele ov-sector dezelfde coronamaatregelen moeten gelden.

Hessel Koster, woordvoerder van NS, weerlegt deze kritiek. “Natuurlijk is het goed dat Rover kritisch is, maar we denken vrij in oplossingen en het helpt niet om daar allerlei kwalificaties aan te geven. De noodzaak om drukte beter te spreiden wordt groot, zeker omdat de mogelijke vraag gaat stijgen en het aanbod beperkt blijft, dus we moeten alle opties serieus verkennen.”

NS start nu met de proef onder 5000 reizigers, om ervaring op te kunnen doen. “Natuurlijk roept dat allerlei vragen op, die je met zo’n proef hoopt te kunnen beantwoorden”. Op een later moment wil NS de onderzoeksresultaten met andere vervoerders delen. “Uiteindelijk staat de reiziger centraal. Maar als je alles samen doet, remt dat de innovatie. Daarom pakken wij deze handschoen nu op. Laten we gewoon beginnen met testen en kijken waar we tegenaan lopen.”

Voorbereiden op toekomst

Eerder liet Pedro Peters van branchevereniging OV-NL weten dat hij denkt dat een reserveringssysteem er niet zo snel zal komen. Maar hij vindt het verstandig dat vervoerders zulke pilots uitvoeren. “Zo’n test past prima binnen het voorbereiden en verkennen van toekomstmogelijkheden. Juist om ook tijdig klaar te zijn voor die toekomst. Ook andere partijen bereiden mogelijkheden voor. Zo beziet 9292 ook mogelijkheden om bij reisadviezen ook ‘drukte’ op te nemen.”

Bij het doorvoeren van innovaties binnen het ov, zal altijd via het NOVB (Nationaal OV Beraad) worden besloten over de wenselijkheid en toepassing daarvan, besluit Peters. “Het OV-protocol daarvoor wordt momenteel intensief voorbereid.”

Eén reactie

  1. Veldhuis E.F.M.
    20 mei 2020 om 23:26- Reageren

    Hoe of wat dan wel, Rover?

Laat een reactie achter

Lees ook