Overijssel onderzoekt gevolgen IJssel-Vecht

Overijssel onderzoekt gevolgen IJssel-Vecht

Of Keolis vanaf 13 december de concessie IJssel-Vecht rijdt is nog onduidelijk. Dat vertelde gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel op 3 juni, tijdens een spoeddebat van de Provinciale Staten. Meerdere toekomstscenario’s worden onderzocht.

Volgens Boerman stelde Keolis de provincie Overijssel, penhouder van de concessie IJssel-Vecht, op 19 mei op de hoogte van de onregelmatigheden rondom de sideletters, die de vervoerder zelf ontdekte. Op 2 juni stuurde Keolis vervolgens de feitelijke informatie door aan de provincie. Deze wordt nu door advocatenkantoor Pels Rijcken juridisch beoordeeld.

Op basis daarvan besluiten de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland pas of Keolis vanaf 13 december IJssel-Vecht mag rijden of niet. “Dat kan even tijd kosten, omdat zorgvuldigheid is geboden. Dit is een contract met meerdere grote belangen”, aldus Boerman. “Maar laat ik duidelijk zijn: wat besloten wordt is dus geen politieke keuze, maar een juridische keuze.”

Boerman weet nog niet hoeveel tijd het kost om een besluit te nemen, maar zal daar tijdens het volgende vergadering op 10 juni op terugkomen.

Scenario’s: ontbinden of doorgaan

Tijdens het spoeddebat drongen vooral PVV en FvD erop aan dat het contract met Keolis moet worden ontbonden. De Overijsselse gedeputeerde stelde echter dat het belang van de reiziger voorop moet staan. “Als provincie hebben we twee functies: optreden tegen fraude en aanbieden van ov. En alles op alles zetten om het contract met Keolis te ontbinden [zoals PVV suggereerde], is niet in het belang van de reiziger. Want die heeft vanaf 13 december gewoon ov nodig.”

Wel onderzoekt de provincie Overijssel alvast diverse scenario’s, wat er moet gebeuren indien de gunning wel nietig wordt verklaard. “Eén van de opties is om de huidige concessies te verlengen”, weet Boerman alvast, “want we moeten voorkomen dat we straks zonder ov zitten.”

Wel kan dat problemen opleveren voor de concessie Midden-Overijssel, die al twee keer verlengd is en volgens de Europese aanbestedingsregels niet nogmaals verlengd mag worden. “Overigens wil ik wel opmerken dat Keolis hier ook de vervoerder is”, zegt Boerman. De provincie heeft bij eerdere aanbestedingen geen problemen met Keolis ervaren, benadrukt hij na vragen van PVV en FvD.

Keolis: ‘Geen impact op reguliere dienstregeling’

Keolis gaf op 3 juni ook een verklaring af, waarin het afstand neemt ‘van ieder niet integer gedrag’ en de vervoerder belooft passende maatregelen te nemen. Ook meldt de vervoerder de reguliere dienstregeling op 13 december gewoon te kunnen starten. De emissievrije gewone bussen kunnen op tijd geleverd worden, staat in de verklaring.

Alleen voor de buurtbussen zal Keolis een tijdelijke oplossing moeten vinden, als onderdelen van de gewone bussen niet tijdig geleverd worden vanwege de coronacrisis. “We bereiden ons voor zodat we, indien nodig, een volwaardig alternatief kunnen bieden”, zo schrijft de vervoerder.

Ook laat Keolis weten dat de banden met de medewerkers die betrokken waren bij het tot stand komen van de verklaringen, waaronder bestuurder Richard Bruns, worden verbroken. Inmiddels is tijdelijke opvolging al gevonden, waardoor de voortgang van de lopende implementatie is geborgd. “We werken actief mee met het onderzoek van de Gedeputeerde Staten en committeren ons volledig bij te dragen aan de opheldering van de feiten en omstandigheden.”

Laat een reactie achter

Lees ook