IJssel-Vecht ingetrokken, Keolis in beroep

IJssel-Vecht ingetrokken, Keolis in beroep

De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel willen de ov-concessie IJssel-Vecht intrekken en vervoerder Keolis uitsluiten van verdere deelname. De vervoerder laat weten hiertegen in beroep te gaan.

Dat maakten de provincie op 7 juli bekend. Na juridisch onderzoek van advocatenkantoor PelsRijcken, concludeerden zij dat Keolis opzettelijk onjuiste informatie verstrekte. Volgens hen moet de beslissing moreel én aanbestedingsrechtelijk uitvallen in het nadeel van de vervoerder, ook al heeft die maatregelen getroffen om haar integriteit en betrouwbaarheid in de toekomst te verbeteren.

Lees ook: ‘Onze gemaakte fouten willen we herstellen’

De intrekking van de concessie heeft grote gevolgen voor de reiziger en de vervoerder, maar volgens de provincies weegt het belang van integriteit van inschrijvers in openbare aanbestedingen zwaarder. Vakbond FNV en werknemers van Keolis vrezen dat dit grote gevolgen heeft voor de werkgelegenheid en het vervoer in de regio.

Reiziger voorop

De concessies Veluwe en Midden Overijssel lopen af op 13 december 2020, Lelystad per 4 september 2021 en IJsselmond per 10 december 2023. De provincies hebben de andere vervoerders die zich hadden ingeschreven voor de tender, Arriva, EBS en Transdev, gevraagd om noodconcessies te organiseren voor in ieder geval Veluwe en Midden-Overijssel.

Deze kunnen maximaal twee jaar duren, zodat in ieder geval per december 2022 een nieuwe concessie op de markt moet komen. Dat kan onder het mom van een openbare dienstverplichting, waarbij de provincies de vervoerder een onderhandse gunning kan verlenen.

Keolis maakt bezwaar

Het definitieve besluit of de gunning wordt ingetrokken wordt eind juli genomen. Keolis heeft de mogelijkheid om in bezwaar te gaan tegen het voorgenomen besluit. De vervoerder laat weten van die optie gebruik te willen maken. “We nemen onze verantwoordelijkheid en erkennen dat de fouten die zijn gemaakt, niet recht te praten zijn. Er is echter een wettelijke mogelijkheid om zowel een maatregel op te leggen als ook om het contract uit te voeren, waarbij de reizigers, de inwoners en de medewerkers niet de dupe worden. Dit is helaas wel het geval bij het huidige voorgenomen besluit en maakt dat wij zeer teleurgesteld zijn over het voorgenomen besluit om het contract IJssel-Vecht in te trekken.”

Het intrekken van de gunning IJssel-Vecht aan Keolis is de enige maatregel. Voor lopende concessies kan Keolis het vervoer wel blijven voorzien.

Eén reactie

  1. Savio
    19 juli 2020 om 07:50- Reageren

    Laat Keolis deze concessie periode afmaken. Ze hebben een grote fout gemaakt, maar er moet nu ook worden gekeken hoe deze vervoerder nu zijn concessie uitvoert. Doet Keolis dit volgens afspraak, dan is daar geen reden voor om de gunning in te trekken. Je kan ze bij de volgende gunning wel buitensluiten. Komt er elders een nieuwe gunning, dan moeten ze echt een goed verhaal hebben en uitleg geven over het hoe en wat.

Laat een reactie achter

Lees ook