In de Britse hoofdstad Londen gaan de batterijen van 28 dubbeldekkers van vervoerder Go-Ahead Londen vanuit de garage in de piekuren tot maximaal 1 megawatt stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. Omgekeerd laden de accu’s op als de energievraag laag is.
In de busgarage in Noord-Londen zijn bidirectionale laadpalen geïnstalleerd waarlangs de dubbeldekkers stroom kunnen laden en ontladen. In de garage staan in totaal 100 bussen gestationeerd.
Het vehicle-to-grid-project heet Bus2Grid en is het grootste V2G-project tot nu toe. De proef gaat drie jaar duren. De Britse overheid financiert het project en projectpartners zijn busleverancier BYD, transportautoriteit Transport for Londen (TfL), vervoerder Go-Ahead London, netbeheerder UK Power Networks en de University of Leeds.
Zij onderzoeken of er een rendabel businessmodel te ontwikkelen valt, waarin ook de maatschappelijke voordelen voor energietransport en personenvervoer te combineren vallen. Daarnaast onderzoeken ze of de technologie kan worden opgeschaald.

- Keolis vindt nieuwe CEO in Alex Rentier - 1 maart 2021
- ‘Meer ov-experts nodig in de Tweede Kamer’ - 26 februari 2021
- Limburg ziet toekomst in internationaal ov - 26 februari 2021
- NS lijdt recordverlies van 2,6 miljard euro - 26 februari 2021
- Kansen voor de ov-flexcombinatie - 25 februari 2021