Spoorwegfabrikant Alstom installeert het Europese treinbeveiligingssysteem ETCS in 23 HLD77-locomotieven van Infrabel, die door NMBS worden gebruikt. Er is een optie om nog vijf locomotieven hiermee uit te rusten.
Binnen het contract is Alstom verantwoordelijk voor het ontwerp, de productie, de studies, de testen, de homologatie, de inbedrijfstelling en het onderhoud van de locomotieven. De spoorwegfabrikant zal dit gedurende vijf jaar op vijf werkplaatsen van NMBS verzorgen. De installatie van de locomotieven neemt NMBS zelf voor zijn rekening. Alstom heeft een fabriek in Charleroi.
Europese standaard
Het treinbeveiligingssysteem ETCS wordt op level 1 en 2 in de locomotieven geïnstalleerd. ETCS-level 2 zorgt voor een permanente automatische treinbeveiliging op basis van actuele gegevens die continue worden doorgegeven via GSM-R.
Het systeem moet de exploitatie van het netwerk optimaliseren en Europese interoperabiliteit garanderen. Bovendien worden de onderhoudskosten voor vervoerders gereduceerd.
In totaal zijn of worden 900 treinen van de NMBS door Alstom uitgerust met ETCS.

- RET wil overtollige stroom kunnen delen - 18 januari 2021
- Commissie toetst vijf ov-Groeifondsprojecten - 15 januari 2021
- Zeeland introduceert nieuw busabonnement - 14 januari 2021
- ‘Via kennisdeling systeemverandering bereiken’ - 14 januari 2021
- Slot OV-fiets voortaan open via chipkaart - 11 januari 2021
Nico Callens
Hier dient te worden verduidelijkt dat reeds een belangrijk deel van het tractiematerieel van de NMBS is uitgerust met ETCS. Bij deze nieuwe bestelling gaat het om een lot van dieselrangeerlocomotieven dat ook als baanlocomotief (kan) worden ingezet.
Nico Callens
Het blijkt trouwens niet te gaan om locomotieven van de vervoerder NMBS maar wel om locomotieven van infrastructuurbeheerder Infrabel.
A.M. Berben
Het is dus in feite Infrabel die deze locomotieven laat voorzien van ETCS en niet de NMB.
Het venijn in dit oorspronkelijk bericht zit hem volgens mij ook in het woordje “voor” in de 2e regel van het bericht.