NMBS krijgt ETCS in 23 locomotieven

NMBS krijgt ETCS in 23 locomotieven

Spoorwegfabrikant Alstom installeert het Europese treinbeveiligingssysteem ETCS in 23 HLD77-locomotieven van Infrabel, die door NMBS worden gebruikt. Er is een optie om nog vijf locomotieven hiermee uit te rusten.

Binnen het contract is Alstom verantwoordelijk voor het ontwerp, de productie, de studies, de testen, de homologatie, de inbedrijfstelling en het onderhoud van de locomotieven. De spoorwegfabrikant zal dit gedurende vijf jaar op vijf werkplaatsen van NMBS verzorgen. De installatie van de locomotieven neemt NMBS zelf voor zijn rekening. Alstom heeft een fabriek in Charleroi.

Europese standaard

Het treinbeveiligingssysteem ETCS wordt op level 1 en 2 in de locomotieven geïnstalleerd. ETCS-level 2 zorgt voor een permanente automatische treinbeveiliging op basis van actuele gegevens die continue worden doorgegeven via GSM-R.

Het systeem moet de exploitatie van het netwerk optimaliseren en Europese interoperabiliteit garanderen. Bovendien worden de onderhoudskosten voor vervoerders gereduceerd.

In totaal zijn of worden 900 treinen van de NMBS  door Alstom uitgerust met ETCS.

3 reacties

  1. Nico Callens
    28 augustus 2020 om 11:22- Reageren

    Hier dient te worden verduidelijkt dat reeds een belangrijk deel van het tractiematerieel van de NMBS is uitgerust met ETCS. Bij deze nieuwe bestelling gaat het om een lot van dieselrangeerlocomotieven dat ook als baanlocomotief (kan) worden ingezet.

  2. Nico Callens
    28 augustus 2020 om 19:41- Reageren

    Het blijkt trouwens niet te gaan om locomotieven van de vervoerder NMBS maar wel om locomotieven van infrastructuurbeheerder Infrabel.

  3. A.M. Berben
    28 augustus 2020 om 19:45- Reageren

    Het is dus in feite Infrabel die deze locomotieven laat voorzien van ETCS en niet de NMB.
    Het venijn in dit oorspronkelijk bericht zit hem volgens mij ook in het woordje “voor” in de 2e regel van het bericht.

Laat een reactie achter

Lees ook