ProRail richt pijlen op luchtvaartsector

ProRail richt pijlen op luchtvaartsector

Maandagochtend reden er in totaal 40 treinen niet wegens een zieke treinverkeersleider. Het toont een groter probleem: geschikte treinverkeersleiders vinden is een moeilijke zoektocht. In een nieuwe campagne richt het bedrijf zich daarom op de luchtvaartsector.

Door de zieke treinverkeersleider reden er maandagochtend geen treinen tussen Utrecht en Arnhem, Ede-Wageningen en Barneveld en spoorknooppunt De Haar en Rhenen. Dat schrijft de NOS. Maar dat is geen eenmalig incident: ProRail zoekt de komende jaren honderden nieuwe medewerkers om de treinen goed te laten rijden.

Het structurele tekort wordt versterkt door coronacrisis. In september moest het treinverkeer op de Merwedelingelijn bijvoorbeeld nog twee keer worden stilgelegd door personeelstekort op een verkeersleidingspost. Nieuw personeel is dus hard nodig.

Geschikte treinverkeersleiders vinden is een moeilijke zoektocht, vertelt woordvoerder Andy Wiemer van ProRail. “Het is een hele verantwoordelijke rol en daarom stellen we heel wat eisen aan deze functie. We hebben moeite om voldoende mensen met de juiste vaardigheden te vinden binnen onze gebruikelijke wervingsgroep. Daarom wil ProRail met de nieuwe campagne proberen om in een grotere vijver te vissen en te verkennen of mensen uit branches die het nu zwaarder hebben geschikt zijn om de overstap te maken.”

Luchtvaartsector

In een nieuwe wervingscampagne, die de spoorinfrabeheerder vorige week lanceerde, richt het zijn pijlen voor een rol als treinverkeersleider vooral op werknemers vanuit de luchtvaart. Zo hoopt ProRail werknemers die hun baan verliezen door de coronacrisis een helpende hand te bieden en tegelijkertijd openstaande vacatures in te vullen met nieuw en geschikt talent.

Met ruim driekwart minder passagiers- en vrachtvluchten heeft de luchtvaartbranche het moeilijk en lijkt banenverlies onvermijdelijk. Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, kan volgens Wiemer zomaar eens over de juiste kwaliteiten beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden.

De wervingscampagne bestaat uit een online- en socialcampagne met de titel ‘Treinverkeersleider. Best belangrijk.’ Hiermee wil ProRail de bekendheid van de functie verhogen. Meer over de functie van Treinverkeersleider en de selectiecriteria vind je hier.

Laat een reactie achter

Lees ook