Meer treinruimte op A’dam CS in 2030

Meer treinruimte op A’dam CS in 2030

Op Amsterdam Centraal moet vanaf 2030 vanuit alle windrichtingen minimaal elke tien minuten een trein van en naar de hoofdstad gaan. De kersverse wethouder Verkeer en Vervoer van Amsterdam, Egbert de Vries, is erg te spreken over het besluit.

Na zes jaar plannen maken starten de werkzaamheden eind 2021. Vanaf 2024 gaan station en spoor op de schop. Volgens ProRail-CEO John Voppen moeten er in 2030 275.000 reizigers per dag op Amsterdam Centraal hun reis kunnen vervolgen. Nu kan het station 200.000 reizigers per dag aan.

Onder andere op verbindingen tussen Amsterdam en Noord-Holland, Flevoland en Brabant zullen elke tien minuten treinen gaan rijden. Ook zijn de werkzaamheden noodzakelijk om andere ambities uit Toekomstbeeld OV 2040 te verwezenlijken, zoals het sneller kunnen reizen tussen de Randstad en het Noorden en Zuiden van het land en het aantrekkelijker maken van internationale treinreizen.

Geloof in beter ov

De gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam zijn blij dat station Amsterdam Centraal een grondige renovatie krijgt. “Het laat zien dat de minister gelooft in de toekomst van het ov en de noodzaak ziet voor goede verbindingen in deze regio”, stelt Egbert de Vries. De Vries volgde onlangs Sharon Dijksma op die burgemeester van Utrecht is geworden. De kersverse wethouder Verkeer en Vervoer in Amsterdam is daarmee ook voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam.

Hij gaat verder: “We blijven ook in gesprek met het ministerie over de verdere stappen die nodig zijn voor dit station en het ov in de regio, zoals het doortrekken van de Noord/Zuidlijn en het sluiten van de metroringlijn tussen CS en Isolatorweg”. Voor dat metropakket diende een coalitie van partijen onlangs een plan in bij het Nationaal Groeifonds, dat momenteel wordt beoordeeld door een commissie.

Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven is te spreken over de plannen. “Het is belangrijk dat we Amsterdam Centraal klaarmaken voor de toekomst. De reizigers zullen terugkomen na de pandemie. De verwachting is zelfs dat er meer mensen gebruik willen maken van het station dan voor de crisis. Dankzij deze aanpassingen gaat de reiziger er echt op vooruit en staat de trein elke tien minuten klaar.”

Werkzaamheden

Aanpassingen die worden gedaan aan het spoor zijn onder andere het vervangen van vijf bruggen bij de Oostertoegang en het aanleggen van een nieuwe kruising bij de Dijksgracht, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen kruisen. Het aantal doorgaande sporen gaat terug van tien naar negen, bepaalde wissels worden weggehaald en een gedeelte van het spoor wordt vernieuwd. Treinen kunnen hierdoor korter achter elkaar het station binnenrijden.

Dankzij de aanpassingen aan de sporen in het station kunnen de perrons en trappen worden verbreed. De bestaande reizigerstunnel onder het spoor wordt vernieuwd en de Oosttunnel flink aangepakt. In deze tunnel komt ruimte voor winkeltjes en bevinden zich straks extra opgangen naar de perrons. Gezamenlijk is ingezet op behoud van het monumentale karakter van het station en de verbinding van het spoor met de stad.

Eén reactie

  1. Marinus Reips
    30 januari 2021 om 11:43- Reageren

    “Het aantal doorgaande sporen gaat terug van tien naar negen, bepaalde wissels worden weggehaald. Zo kunnen er meer treinen achter elkaar binnenrijden”. Ja, ja. Hier zit dus een addertje onder het gras.

Laat een reactie achter

Lees ook