Eerst dalen voordat we verder vliegen: waarom minder vliegen noodzakelijk is voor een echt duurzame luchtvaart

dinsdag 3 juni 2025

Foto: Shutterstock

In deze negentiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren Jasper de Bruin en Max Olzheim hun visie over waarom minder vliegen noodzakelijk is voor een duurzame luchtvaart.

 

Vliegen is een van de meest vervuilende vormen van mobiliteit en heeft de afgelopen decennia een sterke groei doorgemaakt, zowel in aantal vluchten als in uitstoot. Op dit moment bedraagt de jaarlijkse CO₂-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer 12 megaton (Natuur & Milieu, 2024). Ter vergelijking: de totale uitstoot van al het woon-werkverkeer in Nederland is bijna de helft lager, met 6,8 megaton per jaar (Martensen, Durand, & Hamersma, 2023). Deze cijfers laten zien hoe groot de bijdrage van de luchtvaart is aan het klimaatprobleem.

Sinds 1990 is de uitstoot van de Nederlandse luchtvaart met maar liefst 260% gestegen. En hoewel de sector vol inzet op technologische innovaties – zoals zuinigere vliegtuigen en alternatieve brandstoffen – zijn deze oplossingen op korte en middellange termijn onvoldoende om de klimaatdoelen van 2050 te halen.

In plaats van te vertrouwen op oplossingen die nog niet op schaal beschikbaar zijn, pleiten de auteurs van deze notitie voor een andere aanpak: gedragsverandering en het beperken van het vliegverkeer moeten centraal komen te staan. Alleen zo ontstaat realistisch perspectief op uitstootreductie.

De notitie verkent hoe beleidsmakers en vervoersprofessionals kunnen bijdragen aan het terugdringen van de vraag naar vliegen. De analyse is opgedeeld in drie delen:

• Een analyse van het vlieggedrag, waarbij we in kaart brengen wie er vliegen, wat hun bestemmingen zijn en wat hun reismotieven zijn.

• Vier concrete acties om het vliegverkeer te beperken.

• Een discussie over de mogelijke implicaties van deze maatregelen.


(Bron: Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit)

Klik hier voor de volledige notitie, of abonneer op de nieuwsbrief van Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit, zo blijft u altijd op de hoogte van inspirerende publicaties en initiatieven.

Klik hier om de voorgaande notities te lezen.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Amsterdamse tramremise krijgt 1400 zonnepanelen

25 mrt 2024

Op de tramremise aan de Lekstraat in Amsterdam worden 1400 zonnepanelen geplaatst. De opbrengsten uit de…

Lees verder »

De rol van duurzaamheid als gedragsfactor

24 feb 2023

Vervoerders schakelen alom over op ZE-bussen of rijden op groene stroom. De vraag is alleen of dat reizigers…

Lees verder »

‘Waterstof: massa is kassa’

13 sep 2022

Batterij-elektrisch wordt het nieuwe benzine, waterstof het nieuwe diesel. Een gezonde businesscase voor…

Lees verder »
flash_onNieuws

Alstoms waterstoftreinen actief in Nedersaksen

1 sep 2022

De Coradia iLint, de waterstoftrein van Alstom, wordt in Bremervörde in Nedersaksen ingezet op een traject met…

Lees verder »