Columns

Ik kreeg laatst een verontrustend telefoontje. “Ik hoorde iemand zeggen dat OV-Magazine ermee stopt.” Kort en duidelijk: dat klopt niet. Integendeel, we zetten zelfs een tandje bij. Maar er gaat ...

Lees verder

Het veiligheidsdenken in de spoorsector is te ver doorgeschoten. Zo ver, dat er sprake is van kramp bij het minste of geringste. Het is een issue dat je vaak hoort, ...

Lees verder

Het is nu ruim tien jaar geleden dat ik, na wat losse uitzendklussen mijn eerste echte baan kreeg. Zonder er erg in te hebben begon ik met werken in een ...

Lees verder

Hij is niet elektrisch, niet hip, niet innovatief, niet professioneel, niet in transitie, niet vraaggestuurd en niet zelfrijdend. Maar hij heeft de afgelopen veertig jaar wel gezorgd voor een stille ...

Lees verder

Op station Ganzenhoef in Amsterdam Zuidoost stap ik uit de nieuwe metrotrein van lijn 53. Wat is Ganzenhoef mooi geworden! Ruimtelijk, overzichtelijk, met zicht op het iconische metroviaduct, bekend van ...

Lees verder

De trein is het ideale vervoermiddel voor lange reizen. Met de trein naar het buitenland is doorgaans een aangename ervaring. Maar de spoorwegen maken er internationaal een potje van. En ...

Lees verder

De OV-Klantenbarometer van kenniscentrum CROW-KpVV is in 15 jaar uitgegroeid tot hét instrument om prestaties van regionaal openbaar vervoer te vergelijken. De editie 2015 heeft een mijlpaal opgeleverd: elke concessie ...

Lees verder

Begin dit jaar kwam de provincie Overijssel in opspraak door het registreren van kentekens rond Zwolle en Kampen. Eigenaars van de kentekens kregen ongevraagd een brief om misschien eens een ...

Lees verder

De ov-sector staart als een konijn in de koplampen van de zelfrijdende auto. Steeds minder burgers, politici en verkeerskundigen geloven nog in openbaar vervoer als een maatschappelijk te prefereren oplossing ...

Lees verder

Dit korte verhaal van Frans Heesakkers komt uit het boek Buurt-Bus-Babbels Tijdens mijn wekelijkse rondje om de kerken van een aantal plaatsen in de buurt beland ik vandaag, als chauffeur ...

Lees verder

Het rondreizend circus van aanbestedingen en concessies nadert het eind van zijn levenscyclus. Natuurlijk, de Wet personenvervoer 2000 (Wp 2000) heeft zijn vruchten afgeworpen. Overheden formuleren beter wat voor openbaar ...

Lees verder

Ik mocht laatst in Amstelveen deelnemen aan een discussie over de toekomst van het openbaar vervoer. Het thema is actueel: is er in de nieuwe wereld van zelfrijdende voertuigen nog ...

Lees verder

Treinkaping bij De Punt. Zelfmoordaanslagen op Israëlische bussen. Bomaanslagen op een dubbeldekker in Londen, de metro’s in Londen, Moskou en Parijs en voorstadstreinen in Madrid. Gasaanslag op de metro van ...

Lees verder

Nu de openbare verhoren achter de rug zijn, kan de parlementaire enquêtecommissie zich achter de schermen gaan buigen over de finale conclusies rond de falende Fyra.

Lees verder

Ze bestaan dus wel, vervoercijfers per spoorlijn. Neem de Goudse lijn Den Haag–Woerden. Tussen 2012 en 2013 is het aantal in- en uitstappers per gemiddelde werkdag geslonken van 102.403 naar ...

Lees verder

Laatst was ik op een congres waar werd gesproken over de invloed van slimme mobiliteitsdiensten op het openbaar vervoer. Slimme diensten als Uber, Car2Go, BlaBlaCar, SnappCar die vaak dankzij mobiel ...

Lees verder

Op 15 januari 2014 ontspoorde een koploper in Hilversum. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft in december daarover gerapporteerd. Een samenloop van oorzaken lag ten grondslag aan deze ontsporing.

Lees verder

Afgelopen zomer zat ik bij gebrek aan elk denkbaar alternatief weg te kwijnen in een vliegtuig van Ryanair op een stoel met vaste rugleuning met veel te weinig arm- en ...

Lees verder

Sanne van Galen van reizigersvereniging Rover reageert op de column van OV-Magazine-redacteur Vincent Wever, die geen logica kan ontdekken in de prijzen van internationale treinkaartjes. 

Lees verder

Sommige zaken in ov-land zijn nu niet logisch. Soms zijn ze al zo lang niet logisch, dat we ze bijna zijn gaan accepteren als vaststaand feit. Neem nu de prijs ...

Lees verder

Bijna tien jaar zit er tussen het moment dat de OV-chipkaart voor het eerst werd gebruikt en de afschaffing van de papieren kaartjes bij NS begin juli. Heel Nederland is ...

Lees verder

Een paar jaar geleden zag ik een documentaire over de aanleg van een netwerk van hogesnelheidslijnen in China. Het enthousiasme en de betrokkenheid van de Chinese projectmanager spatte van het ...

Lees verder

Goed nieuws voor de spoorsector. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft de Kamer laten weten hoe zij de Europese beveiliging Ertms gaat invoeren. Ze heeft de juiste keuzes gemaakt.

Lees verder

Het is al veel vaker, uitgebreider en deskundiger verteld dan in deze bescheiden column: het systeem van de OV-chipkaart is ontworpen op basis van louter technische en bedrijfseconomische overwegingen, en ...

Lees verder

De snelle en gemakkelijke OV-fiets worstelt met de wet van de remmende voorsprong. Om te voorkomen dat de OV-fiets aan zijn eigen succes ten onder gaat, is het hoog tijd ...

Lees verder