Op zaterdag 20 mei 2006 huldigde Jacques Chirac, de toenmalige president van Frankrijk, met een mooie toespraak de nieuwe tram van de stad Mulhouse in. Eigenlijk had de tram een week eerder moeten worden ingehuldigd, maar de president had het ...
Columns
Hoe moet het nu met de zero-emissiedoelstellingen die we hadden afgesproken in het Bestuursakkoord? Als we niet opletten komen deze doelstellingen in het gedrang, terwijl dit niet nodig is. Deze ...
Covid-19 heeft een enorme impact op alles en iedereen. Tot zover niets nieuws. Elke sector is geraakt, de ene wat meer dan de ander, maar de financiële schade is giga. ...
Met het afkondigen van de intelligente lockdown begin maart werd tegelijkertijd een aantal sectoren van vitaal belang verklaard.
“Juist in deze tijd besef ik hoe belangrijk ons beroep is”, vertelde chauffeur Nico laatst voor onze portrettenserie ‘Toppers van Transdev’. Hij vervoert coronapatiënten van en naar het ziekenhuis. In deze verhalen over onze ...
Volgens ov-adviseur Frank van Setten is er in deze onzekere tijden voorlopig geen ruimte meer voor aanbestedingen in het ov. De ov-sector moet als één front optrekken, om samen het ...
Het grensoverschrijdend ov komt maar mondjesmaat tot verbeteringen, de luchtvaartindustrie ligt wel 15 jaar voorop. Er is veel winst te behalen door regio’s beter met elkaar te verbinden – en daarin ...
De afgelopen decennia zijn vele technologische beloften gedaan om het ov te verbeteren. Daar moest ik bijvoorbeeld aan denken toen ik enkele jaren geleden in Istanboel onverwachts een Phileasbus zag rijden.
Er zijn veel vragen over hoe het openbaar vervoer straks moet functioneren in de anderhalvemetersamenleving. De capaciteit zal flink afnemen en daarmee de inkomsten. En hoe kunnen reizigers zich straks ...
Dit is de laatste bijdrage van Marc Maartens aan OV-Magazine: “Na ruim dertig jaar is het mooi geweest”.
Het lijkt nog niet erg te willen vlotten met Mobility as a Service. Op lokaal niveau wordt er hier en daar op los gepilot, maar veel verder zijn we nog ...
Sinds jaar en dag werpt de ov-sector begerige blikken op de subsidie voor doelgroepenvervoer. Het vervoer van mensen naar dagbesteding, instellingen, sociale werkplaatsen, speciaal onderwijs en ziekenhuizen kost de overheid ...
Recent berichtte de Amsterdamse krant Parool over een onderzoek van Motivaction (waaraan ik als adviseur met plezier heb bijgedragen) waaruit blijkt dat de meeste Amsterdammers de Noord/Zuidlijn als verbetering voor ...
Na bijna 25 jaar OV-Magazine is de tijd aangebroken voor een nieuwe fase in mijn loopbaan. Ik zeg het vakblad vaarwel en ga mijn kennis en ervaring inzetten voor beleidsmakers ...
“NS krijgt hoog rapportcijfer van reiziger”, kopt NS trots op de eigen website. Dat klopt. Voor het eerst liepen de Intercity’s en Sprinters van NS mee in de landelijke OV-Klantenbarometer ...
De maatschappelijke discussie over de zin en onzin van vliegen speelt de spoorbedrijven in de kaart. Terwijl Schiphol vroeger werd gezien als een bron van welvaart, geldt de luchthaven nu als veroorzaker van luchtvervuiling ...
Vak apart
Het openbaar vervoer is zo breed en heeft zoveel raakvlakken met bestuur, economie, financiën, milieu, ruimte en techniek dat je elke dag wel iets nieuws kunt leren. Ov-professionals kunnen niet ...
Japan wordt veelal geassocieerd met hoogwaardige rail. De stedelijke rail van metropool Tokyo en het nationale net van hogesnelheidslijnen Shinkansen zijn wereldberoemd.
Vlechtwerk
NS en ProRail hebben geopperd om de frequentie op drukke trajecten verder te verhogen van 6 naar 8 Intercity’s per uur. Mooi, maar er is meer.
Het openbaar vervoer dreigt een regionaal rommeltje te worden. Neem de vertrouwde namen van streekvervoerders. Door fusies en internationalisering veranderen die aan de lopende band. Eén voorbeeld: de Gelderse GSM ...
Column van Rob van der Bijl. “Anders dan vaak in het spoorwereldje wordt gedacht lopen de spoorlijnen in Nederland niet alleen tússen steden, maar ook dóór stedelijk gebied, en vaak ook letterlijk erín.”
Het was aan het begin van een novemberavond vorig jaar op de treden van het Muntgebouw in Utrecht toen ik kort een paar woorden wisselde met Jelmer de Wilde van ...
Kijk naar Londen. Kijk naar Parijs. Kijk naar Kassel. Kijk naar Karlsruhe. Kijk naar Wenen. De jaloersmakende stedelijke voorbeelden buitelen over elkaar heen als je her en der vraagt het het eigenlijk ...
Ik zwaai af
Dit is mijn laatste week voor OV-Magazine. Per 1 juli neem ik afscheid van een prachtig vakblad waar ik veel heb mogen doen en leren. Maar nu wordt het tijd ...
Eind 2023 moet het zover zijn: dan zijn de concessies in Flevoland, Gelderland en Overijssel herschikt in drie nieuwe aan te besteden gebieden. Op zich een prima plan, maar bestuurlijke ...
Ideeën in Nederland zijn er genoeg over light rail, maar ze hebben meestal betrekking op de ombouw van het hoofdspoor voor metroachtige diensten, schrijft Rob van der Bijl. Megaprojecten, zijn ...
Twee jaar geleden tekenden de gezamenlijke ov-autoriteiten het bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Busvervoer 2025. Het was het slotakkoord van de Stichting Zero Emissie Busvervoer. Verder kreeg de club niet enorm veel ...
Na ruim twee jaar lang gepaste bescheidenheid, vindt NS-topman Roger van Boxtel het weer tijd om de bokshandschoenen aan te trekken. Het bedrijf gaat weer meebieden op regionale spoorlijnen. Maar ...
Nederland is uniek in de wereld. Het is een zin die ik de afgelopen weken meerdere keren heb gehoord. Nergens in de wereld zijn ov-data zo open en wordt er op zo’n grote schaal ...
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Een rit met Breng flex in de regio Arnhem of Nijmegen kost 3,50 euro. ...
De luchtvaart loopt tegen haar grenzen aan. Schiphol groeit uit haar jasje en kijkt inmiddels naar Lelystad om de extra vluchten op te vangen. Maar is dit wel verstandig? Beter ...
De prestaties van openbaar vervoer zijn in hoge mate afhankelijk van de beschikbaarheid voor de beoogde gebruikers. Trein- of busdiensten kunnen nog zo hoogwaardig zijn, als om wat voor reden ...
Kersvers SP-Tweede Kamerlid en oud-vakbondsbestuurder Cem Lacin roept op om de verzelfstandiging van het spoor terug te draaien. Beter is het om te kijken naar de feiten en op basis ...
Er zal een deel botte pech in hebben gezeten, maar voor een belangrijk deel kon NS de drukte zien aankomen. En daar is onvoldoende op geanticipeerd.
De Franse buitenwijken krijgen veelal slechte publiciteit. Zo zijn de berichten van de afgelopen maanden uit de banlieues van Parijs somber stemmend. Vorig jaar oktober raakten twee agenten ernstig gewond ...
Ik kreeg laatst een verontrustend telefoontje. “Ik hoorde iemand zeggen dat OV-Magazine ermee stopt.” Kort en duidelijk: dat klopt niet. Integendeel, we zetten zelfs een tandje bij. Maar er gaat ...
In de kramp
Het veiligheidsdenken in de spoorsector is te ver doorgeschoten. Zo ver, dat er sprake is van kramp bij het minste of geringste. Het is een issue dat je vaak hoort, ...
Hij is niet elektrisch, niet hip, niet innovatief, niet professioneel, niet in transitie, niet vraaggestuurd en niet zelfrijdend. Maar hij heeft de afgelopen veertig jaar wel gezorgd voor een stille ...
Op station Ganzenhoef in Amsterdam Zuidoost stap ik uit de nieuwe metrotrein van lijn 53. Wat is Ganzenhoef mooi geworden! Ruimtelijk, overzichtelijk, met zicht op het iconische metroviaduct, bekend van ...
Zon-Thalys
De trein is het ideale vervoermiddel voor lange reizen. Met de trein naar het buitenland is doorgaans een aangename ervaring. Maar de spoorwegen maken er internationaal een potje van. En ...