Columns

Kijk naar Londen. Kijk naar Parijs. Kijk naar Kassel. Kijk naar Karlsruhe. Kijk naar Wenen. De jaloersmakende stedelijke voorbeelden buitelen over elkaar heen als je her en der vraagt het het eigenlijk ...

Lees verder

Dit is mijn laatste week voor OV-Magazine. Per 1 juli neem ik afscheid van een prachtig vakblad waar ik veel heb mogen doen en leren. Maar nu wordt het tijd ...

Lees verder

Eind 2023 moet het zover zijn: dan zijn de concessies in Flevoland, Gelderland en Overijssel herschikt in drie nieuwe aan te besteden gebieden. Op zich een prima plan, maar bestuurlijke ...

Lees verder

Twee jaar geleden tekenden de gezamenlijke ov-autoriteiten het bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Busvervoer 2025. Het was het slotakkoord van de Stichting Zero Emissie Busvervoer. Verder kreeg de club niet enorm veel ...

Lees verder

Na ruim twee jaar lang gepaste bescheidenheid, vindt NS-topman Roger van Boxtel het weer tijd om de bokshandschoenen aan te trekken. Het bedrijf gaat weer meebieden op regionale spoorlijnen. Maar ...

Lees verder

Nederland is uniek in de wereld. Het is een zin die ik de afgelopen weken meerdere keren heb gehoord. Nergens in de wereld zijn ov-data zo open en wordt er op zo’n grote schaal ...

Lees verder

De Franse buitenwijken krijgen veelal slechte publiciteit. Zo zijn de berichten van de afgelopen maanden uit de banlieues van Parijs somber stemmend. Vorig jaar oktober raakten twee agenten ernstig gewond ...

Lees verder

Ik kreeg laatst een verontrustend telefoontje. “Ik hoorde iemand zeggen dat OV-Magazine ermee stopt.” Kort en duidelijk: dat klopt niet. Integendeel, we zetten zelfs een tandje bij. Maar er gaat ...

Lees verder

Het veiligheidsdenken in de spoorsector is te ver doorgeschoten. Zo ver, dat er sprake is van kramp bij het minste of geringste. Het is een issue dat je vaak hoort, ...

Lees verder

Het is nu ruim tien jaar geleden dat ik, na wat losse uitzendklussen mijn eerste echte baan kreeg. Zonder er erg in te hebben begon ik met werken in een ...

Lees verder

Hij is niet elektrisch, niet hip, niet innovatief, niet professioneel, niet in transitie, niet vraaggestuurd en niet zelfrijdend. Maar hij heeft de afgelopen veertig jaar wel gezorgd voor een stille ...

Lees verder

Op station Ganzenhoef in Amsterdam Zuidoost stap ik uit de nieuwe metrotrein van lijn 53. Wat is Ganzenhoef mooi geworden! Ruimtelijk, overzichtelijk, met zicht op het iconische metroviaduct, bekend van ...

Lees verder

De trein is het ideale vervoermiddel voor lange reizen. Met de trein naar het buitenland is doorgaans een aangename ervaring. Maar de spoorwegen maken er internationaal een potje van. En ...

Lees verder

De OV-Klantenbarometer van kenniscentrum CROW-KpVV is in 15 jaar uitgegroeid tot hét instrument om prestaties van regionaal openbaar vervoer te vergelijken. De editie 2015 heeft een mijlpaal opgeleverd: elke concessie ...

Lees verder

Begin dit jaar kwam de provincie Overijssel in opspraak door het registreren van kentekens rond Zwolle en Kampen. Eigenaars van de kentekens kregen ongevraagd een brief om misschien eens een ...

Lees verder

De ov-sector staart als een konijn in de koplampen van de zelfrijdende auto. Steeds minder burgers, politici en verkeerskundigen geloven nog in openbaar vervoer als een maatschappelijk te prefereren oplossing ...

Lees verder

Dit korte verhaal van Frans Heesakkers komt uit het boek Buurt-Bus-Babbels Tijdens mijn wekelijkse rondje om de kerken van een aantal plaatsen in de buurt beland ik vandaag, als chauffeur ...

Lees verder

Het rondreizend circus van aanbestedingen en concessies nadert het eind van zijn levenscyclus. Natuurlijk, de Wet personenvervoer 2000 (Wp 2000) heeft zijn vruchten afgeworpen. Overheden formuleren beter wat voor openbaar ...

Lees verder

Ik mocht laatst in Amstelveen deelnemen aan een discussie over de toekomst van het openbaar vervoer. Het thema is actueel: is er in de nieuwe wereld van zelfrijdende voertuigen nog ...

Lees verder

Treinkaping bij De Punt. Zelfmoordaanslagen op Israëlische bussen. Bomaanslagen op een dubbeldekker in Londen, de metro’s in Londen, Moskou en Parijs en voorstadstreinen in Madrid. Gasaanslag op de metro van ...

Lees verder

Nu de openbare verhoren achter de rug zijn, kan de parlementaire enquêtecommissie zich achter de schermen gaan buigen over de finale conclusies rond de falende Fyra.

Lees verder

Ze bestaan dus wel, vervoercijfers per spoorlijn. Neem de Goudse lijn Den Haag–Woerden. Tussen 2012 en 2013 is het aantal in- en uitstappers per gemiddelde werkdag geslonken van 102.403 naar ...

Lees verder

Laatst was ik op een congres waar werd gesproken over de invloed van slimme mobiliteitsdiensten op het openbaar vervoer. Slimme diensten als Uber, Car2Go, BlaBlaCar, SnappCar die vaak dankzij mobiel ...

Lees verder