Vak apart

Het openbaar vervoer is zo breed en heeft zoveel raakvlakken met bestuur, economie, financiën, milieu, ruimte en techniek dat je elke dag wel iets nieuws kunt leren. Ov-professionals kunnen niet alles weten. Je komt een hoop amateurisme, gemakzucht en onzin tegen.

“Arriva heeft 14 Spurttreinen besteld, waarvan 6 treinen met 2 treinstellen en 8 treinen met 3 treinstellen”, schreef de vervoerder in een persbericht over nieuw materieel. Bedoeld werd: waarvan 6 treinstellen van 2 rijtuigen en 8 treinstellen van 3 rijtuigen. Bij Arriva heeft iemand een klok horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt.

Jargon is ook niet gemakkelijk. Journalisten hebben het soms over een treintoestel of metrotoestel: een vliegtuig is een toestel, dus een trein zal dat ook wel zijn. Voor de goede orde: een treinstel (metrostel, tramstel) is een vaste samenstelling van twee of meer rijtuigen (ook wel ‘bakken’) die zelfstandig in twee richtingen kan rijden.

Meer spraakverwarring: soms zien we een drive-under opduiken. Een fly-over is een viaduct, dus zal een onderdoorgang wel een drive-under zijn. Laat die nu net een dive-under heten. De trein duikt als het ware onder de grond.

“Wacht tot het rode licht gedoofd is. Er kan nog een trein komen”, waarschuwt een blauw bord bij elke overweg. Zelfs op enkelsporige baanvakken. Dan kan er onmogelijk meteen nog een trein komen: niet van dezelfde kant en zeker niet van de andere kant. Maar ProRail hecht aan een uniform wegbeeld.

Tot slot de door bureau MuConsult opgestelde en door het ministerie van IenW omarmde definitie van Mobility as a Service: “Het aanbod van multimodale, vraaggestuurde mobiliteitsdiensten (…)” Hoezo, vraaggestuurd? Tellen bus en trein niet mee omdat ze een dienstregeling hebben? Mogen alleen belbus en Breng flex meedoen met MaaS?

Allemaal goed bedoeld, maar beroerd geformuleerd. Is dat erg? Nee, niet echt. We snappen het uiteindelijk wel. Maar het blijkt wel weer: ov is een vak.

Laat een reactie achter