dossier ZE2025

Zet e-bus niet onder spanning

Zet e-bus niet onder spanning

De transitie naar elektrisch busvervoer brengt voor infrabeheerders een nieuwe onbekende met zich mee: laadinfrastructuur. Deze maakt integraal onderdeel uit van een succesvolle exploitatie van de elektrische bus, schrijven de ...

Lees verder

Groningen Drenthe richting nul uitstoot

Groningen Drenthe richting nul uitstoot

Als de nieuwe ov-concessie eind december ingaat, krijgt de ov-regio Groningen Drenthe met 186 zero-emissiebussen de grootste schone vloot van Nederland. Erwin Stoker, hoofd ontwikkeling OV-bureau Groningen Drenthe is trots.

Lees verder

ZE2025: Eén partij moet de regie nemen

ZE2025: Eén partij moet de regie nemen

Twee thema’s stonden op het programma van de bijeenkomst op 7 februari van het ZE2025-netwerk bij Stichting ElaadNL in Arnhem: de lessen die zijn geleerd uit concessies met zero-emissiebussen en ...

Lees verder

Aan de slag met emissieloos ov in Friesland

Aan de slag met emissieloos ov in Friesland

De aanstaande aanbesteding van de Friese ov-concessies is een uitgelezen moment om het gehele busvervoer emissieloos te maken. Een ingrijpende stap, want er is infrastructuur nodig en de exploitatie verandert. En daar is geld voor ...

Lees verder

Qbuzz’ schoonste vloot van Nederland

Qbuzz’ schoonste vloot van Nederland

In de nieuwe concessie Groningen-Drenthe gaat vervoerder Qbuzz met in totaal 164 elektrische bussen rijden. Op 4 maart werden in Assen de nieuwe bussen van diverse leveranciers alvast gepresenteerd. Erwin ...

Lees verder

Wie neemt de regie op knooppunten?

Wie neemt de regie op knooppunten?

Het aantal elektrische bussen dat op knooppunten komt, neemt in hoog tempo toe. Het vormde voer voor discussie op een bijeenkomst van het ZE2025-netwerk bij Stichting ElaadNL in Arnhem. 

Lees verder

Stedin wil zekerheid over laadlocaties

Stedin wil zekerheid over laadlocaties

De overheden, zowel regionale als lokale, hebben onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat stelt PwC in een onderzoek in opdracht van Stedin, netbeheerder ...

Lees verder

GVB bestelt 31 elektrische bussen bij VDL

GVB bestelt 31 elektrische bussen bij VDL

Het Amsterdamse GVB heeft vandaag bij VDL 31 elektrische bussen besteld, 22 gelede Citea-bussen en 9 twaalfmeterbussen. VDL verzorgt ook de laadinfrastructuur. Bovendien heeft GVB nog een optie genomen op ...

Lees verder

‘Breng alle laadinfra-eisen in kaart’

‘Breng alle laadinfra-eisen in kaart’

Het is 2011. Steven woont in Amsterdam en heeft een opdracht op de Maasvlakte. En dat betekent file. Iedere dag. Stilstaan op de A4 bij Leiden. Een bekend probleempunt, getuige de prominente positie in de file top–10. 

Lees verder

Elektrische bussen rondom Leeuwarden

Elektrische bussen rondom Leeuwarden

Rondom Leeuwarden rijden sinds dinsdag zes elektrische bussen. Johannes Kramer, gedeputeerde provincie Fryslân en Anne Hettinga, voorzitter raad van bestuur Arriva Nederland gaven gisteren het officiële startschot. 

Lees verder

Film over TCO-model zero emissie bussen

Film over TCO-model zero emissie bussen

De overgang van regulier busvervoer naar zero emissie busvervoer dwingt alle partijen van de ov-keten en de energieketen in gesprek te gaan. Om deze dialoog te ondersteunen ontwikkelde het CROW ...

Lees verder

Laadinfra complexe opgave voor gemeente

Laadinfra complexe opgave voor gemeente

Is uw gemeente klaar voor schoon openbaar busvervoer? Dat vroegen onderzoekers Willem Knol (Over Morgen) en Raymond Huisman (Goudappel Coffeng) zich hardop af tijdens het Nationaal verkeerskundecongres. 

Lees verder

Noorden test batterij- en waterstoftreinen

Noorden test batterij- en waterstoftreinen

Friesland streeft naar batterijtreinen in 2025. Buurprovincie Groningen gaat testen met zowel treinen op waterstof als op batterijen. Is dat wel efficiënt? “Er is overleg geweest tussen beide provincies. Het ...

Lees verder

Utrecht zet volgende zero-emissiestap

Utrecht zet volgende zero-emissiestap

In Utrecht staat zero emissie al een tijdje op de agenda. Stadslijn 2 ging in 2013 elektrisch, in 2017 volgde stadslijn 1. En nu staan provincie Utrecht en Qbuzz (U-OV) voor een nieuwe uitdaging.

Lees verder

Langste stedelijk verlengsnoer van R’dam

Langste stedelijk verlengsnoer van R’dam

De wereld verandert. Zo ook het vervoerlandschap en de toenemende druk op het elektriciteitsnetwerk. Ook het eigen elektriciteitsnet van de RET ziet die druk toenemen. Reden voor de Rotterdamse vervoerder ...

Lees verder

Aan de slag met ZE2025

Aan de slag met ZE2025

Het is nu twee jaar geleden dat het bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer werd gesloten. In 2025 moeten alle nieuwe bussen uitstootvrij zijn en in 2030 moet het helemaal zijn gedaan met de ...

Lees verder

Stadsdienst Leiden in 2019 elektrisch

Stadsdienst Leiden in 2019 elektrisch

Leiden krijgt in september volgend jaar een volledig elektrische stadsdienst met de instroom van 23 nieuwe batterijbussen. Om dit mogelijk te maken, is het contract met Arriva, dat loopt tot ...

Lees verder

Enquête: hoe halen we de ZE-doelen?

Enquête: hoe halen we de ZE-doelen?

Er is letterlijk en figuurlijk nog veel te doen omtrent de zero emissie-doelstelling in 2025. Belemmeringen te over: data, budgetten, technologie, organisatorisch. Samen werken, onderwerpen uitdiepen, ervaringen delen, alles moet ...

Lees verder

Schmeink: Uiteindelijk wordt het waterstof

Schmeink: Uiteindelijk wordt het waterstof

Batterij-elektrisch aangedreven bussen zijn slechts een eerste tussenstap naar zero emissie. Waterstof als energiedrager is het eindstation. Dat betoogde Connexxion-topman Bart Schmeink donderdag op de vakbeurs Transport Publics in Parijs.

Lees verder

Doelgroepenvervoer emissievrij per 2025

Doelgroepenvervoer emissievrij per 2025

Het doelgroepenvervoer moet vanaf 1 januari 2025 volledig emissievrij zijn. Daartoe tekeneden 32 gemeenten, het ministerie van IenW en 14 sectororganisaties een akkoord en convenant. Een goed begin, zegt Vincent ...

Lees verder

Londen krijgt 16 hybride dubbeldekkers

Londen krijgt 16 hybride dubbeldekkers

NS-dochter Abellio en bussenbouwer ADL voegen deze maand nog 16 nieuwe hybride dubbeldekkers toe aan het Londense assortiment. In de Engelse hoofdstad rijden inmiddels zo’n 2600 hybride bussen rond: 30 ...

Lees verder

Geen waterstoftrein in Noordrijn-Westfalen

Geen waterstoftrein in Noordrijn-Westfalen

Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) zet een punt achter het ontwikkeltraject van de waterstoftrein. Volgens de vervoersautoriteit kan Alstom geen goede levering en onderhoud garanderen onder de voorwaarden die VRR stelde. 

Lees verder

Venlo is al volledig elektrisch

Venlo is al volledig elektrisch

Bij de bushalte om de hoek bij station Blerick laat de bus kort even een bel horen om te waarschuwen dat hij eraan komt. Niet overbodig, want de voertuigen zijn ...

Lees verder

Model voor exploitatie e-bus

Model voor exploitatie e-bus

Om de relatie tussen het ruimtegebruik op busstations, de verkeersbewegingen, en de kosten en opbrengsten van elektrisch busvervoer in kaart te brengen, ontwikkelt Goudappel Coffeng samen met het Smart Public ...

Lees verder

Qbuzz van alle e-markten thuis

Qbuzz van alle e-markten thuis

Inductie-, stekker- en pantograafladen, waterstof en batterij, opportunity en overnight charging. Het aantal opties om een schone busdienst te runnen lijkt eindeloos. Qbuzz, bepaald niet de grootste jongen van de klas, heeft al die technieken in huis. Vlootmanager Han van der Wal: ...

Lees verder

Randstad traag op gang met elektrificatie

Randstad traag op gang met elektrificatie

De drie grote steden lopen bij het elektrificeren van hun stadsdienst flink achter op een aantal middelgrote steden. Onlangs bestelde HTM 5 e-bussen, GVB gaat 31 elektrische bussen aanschaffen en Rotterdam verwacht de eerste tranche van 55 bussen in 2020. Waarom duurt het zo lang in de Randstad? 

Lees verder