dossier ZE2025

Stedin wil zekerheid over laadlocaties

Stedin wil zekerheid over laadlocaties

De overheden, zowel regionale als lokale, hebben onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat stelt PwC in een onderzoek in opdracht van Stedin, netbeheerder ...

Lees verder

GVB bestelt 31 elektrische bussen bij VDL

GVB bestelt 31 elektrische bussen bij VDL

Het Amsterdamse GVB heeft vandaag bij VDL 31 elektrische bussen besteld, 22 gelede Citea-bussen en 9 twaalfmeterbussen. VDL verzorgt ook de laadinfrastructuur. Bovendien heeft GVB nog een optie genomen op ...

Lees verder

‘Breng alle laadinfra-eisen in kaart’

‘Breng alle laadinfra-eisen in kaart’

Het is 2011. Steven woont in Amsterdam en heeft een opdracht op de Maasvlakte. En dat betekent file. Iedere dag. Stilstaan op de A4 bij Leiden. Een bekend probleempunt, getuige de prominente positie in de file top–10. 

Lees verder

Elektrische bussen rondom Leeuwarden

Elektrische bussen rondom Leeuwarden

Rondom Leeuwarden rijden sinds dinsdag zes elektrische bussen. Johannes Kramer, gedeputeerde provincie Fryslân en Anne Hettinga, voorzitter raad van bestuur Arriva Nederland gaven gisteren het officiële startschot. 

Lees verder

ZE2025: Hoe laadt de bus van morgen?

ZE2025: Hoe laadt de bus van morgen?

Graag nodigt OV-Magazine u uit voor de eerste ZE2025-bijeenkomst van 2019 ‘Hoe laadt de bus van morgen?’ op donderdag 7 februari. We zijn te gast bij Stichting ElaadNL in Arnhem ...

Lees verder

Film over TCO-model zero emissie bussen

Film over TCO-model zero emissie bussen

De overgang van regulier busvervoer naar zero emissie busvervoer dwingt alle partijen van de ov-keten en de energieketen in gesprek te gaan. Om deze dialoog te ondersteunen ontwikkelde het CROW ...

Lees verder

Laadinfra complexe opgave voor gemeente

Laadinfra complexe opgave voor gemeente

Is uw gemeente klaar voor schoon openbaar busvervoer? Dat vroegen onderzoekers Willem Knol (Over Morgen) en Raymond Huisman (Goudappel Coffeng) zich hardop af tijdens het Nationaal verkeerskundecongres. 

Lees verder

Noorden test batterij- en waterstoftreinen

Noorden test batterij- en waterstoftreinen

Friesland streeft naar batterijtreinen in 2025. Buurprovincie Groningen gaat testen met zowel treinen op waterstof als op batterijen. Is dat wel efficiënt? “Er is overleg geweest tussen beide provincies. Het ...

Lees verder

Utrecht zet volgende zero-emissiestap

Utrecht zet volgende zero-emissiestap

In Utrecht staat zero emissie al een tijdje op de agenda. Stadslijn 2 ging in 2013 elektrisch, in 2017 volgde stadslijn 1. En nu staan provincie Utrecht en Qbuzz (U-OV) voor een nieuwe uitdaging. 

Lees verder

Langste stedelijk verlengsnoer van R’dam

Langste stedelijk verlengsnoer van R’dam

De wereld verandert. Zo ook het vervoerlandschap en de toenemende druk op het elektriciteitsnetwerk. Ook het eigen elektriciteitsnet van de RET ziet die druk toenemen. Reden voor de Rotterdamse vervoerder ...

Lees verder

Aan de slag met ZE2025

Aan de slag met ZE2025

Het is nu twee jaar geleden dat het bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer werd gesloten. In 2025 moeten alle nieuwe bussen uitstootvrij zijn en in 2030 moet het helemaal zijn gedaan met de ...

Lees verder

Stadsdienst Leiden in 2019 elektrisch

Stadsdienst Leiden in 2019 elektrisch

Leiden krijgt in september volgend jaar een volledig elektrische stadsdienst met de instroom van 23 nieuwe batterijbussen. Om dit mogelijk te maken, is het contract met Arriva, dat loopt tot ...

Lees verder

Enquête: hoe halen we de ZE-doelen?

Enquête: hoe halen we de ZE-doelen?

Er is letterlijk en figuurlijk nog veel te doen omtrent de zero emissie-doelstelling in 2025. Belemmeringen te over: data, budgetten, technologie, organisatorisch. Samen werken, onderwerpen uitdiepen, ervaringen delen, alles moet ...

Lees verder

Schmeink: Uiteindelijk wordt het waterstof

Schmeink: Uiteindelijk wordt het waterstof

Batterij-elektrisch aangedreven bussen zijn slechts een eerste tussenstap naar zero emissie. Waterstof als energiedrager is het eindstation. Dat betoogde Connexxion-topman Bart Schmeink donderdag op de vakbeurs Transport Publics in Parijs.

Lees verder

Doelgroepenvervoer emissievrij per 2025

Doelgroepenvervoer emissievrij per 2025

Het doelgroepenvervoer moet vanaf 1 januari 2025 volledig emissievrij zijn. Daartoe tekeneden 32 gemeenten, het ministerie van IenW en 14 sectororganisaties een akkoord en convenant. Een goed begin, zegt Vincent ...

Lees verder

Londen krijgt 16 hybride dubbeldekkers

Londen krijgt 16 hybride dubbeldekkers

NS-dochter Abellio en bussenbouwer ADL voegen deze maand nog 16 nieuwe hybride dubbeldekkers toe aan het Londense assortiment. In de Engelse hoofdstad rijden inmiddels zo’n 2600 hybride bussen rond: 30 ...

Lees verder

Geen waterstoftrein in Noordrijn-Westfalen

Geen waterstoftrein in Noordrijn-Westfalen

Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) zet een punt achter het ontwikkeltraject van de waterstoftrein. Volgens de vervoersautoriteit kan Alstom geen goede levering en onderhoud garanderen onder de voorwaarden die VRR stelde. 

Lees verder

Venlo is al volledig elektrisch

Venlo is al volledig elektrisch

Bij de bushalte om de hoek bij station Blerick laat de bus kort even een bel horen om te waarschuwen dat hij eraan komt. Niet overbodig, want de voertuigen zijn ...

Lees verder

Model voor exploitatie e-bus

Model voor exploitatie e-bus

Om de relatie tussen het ruimtegebruik op busstations, de verkeersbewegingen, en de kosten en opbrengsten van elektrisch busvervoer in kaart te brengen, ontwikkelt Goudappel Coffeng samen met het Smart Public ...

Lees verder

Qbuzz van alle e-markten thuis

Qbuzz van alle e-markten thuis

Inductie-, stekker- en pantograafladen, waterstof en batterij, opportunity en overnight charging. Het aantal opties om een schone busdienst te runnen lijkt eindeloos. Qbuzz, bepaald niet de grootste jongen van de klas, heeft al die technieken in huis. Vlootmanager Han van der Wal: ...

Lees verder

Randstad traag op gang met elektrificatie

Randstad traag op gang met elektrificatie

De drie grote steden lopen bij het elektrificeren van hun stadsdienst flink achter op een aantal middelgrote steden. Onlangs bestelde HTM 5 e-bussen, GVB gaat 31 elektrische bussen aanschaffen en Rotterdam verwacht de eerste tranche van 55 bussen in 2020. Waarom duurt het zo lang in de Randstad? 

Lees verder

Benchmark duurzaam ov helpt steden op weg 

Benchmark duurzaam ov helpt steden op weg 

Gemeenten richten zich steeds meer op actieve, gezonde en duurzame mobiliteit. Dan is het handig als ze in een benchmark kunnen zien hoe ver ze zijn en hun vooruitgang kunnen monitoren. In opdracht van De Brede Coalitie ontwikkelde CE Delft een benchmark voor 30 ...

Lees verder

Waterstofbus richting rendement batterijbus

Waterstofbus richting rendement batterijbus

Wanneer ontworstelt de waterstofbus zich van subsidie en wordt het voertuig een serieuze kandidaat om bussen schoon te maken? Volgens de pleitberzorgers duurt het niet lang meer. “We staan aan de vooravond van de doorbraak.” En: “Over ...

Lees verder

AML wacht mega-introductie e-bussen

AML wacht mega-introductie e-bussen

De concessie Amstelland-Meerlanden (AML) is een van de meest omvangrijke en intensieve busconcessies van Nederland. Half maart start de echte vuurdoop als het gaat om elektrisch vervoer: dan stromen de ...

Lees verder

Nieuw waterstofstation in Delfzijl geopend

Nieuw waterstofstation in Delfzijl geopend

In Delfzijl is donderdag een nieuw tankstation voor waterstofbussen geopend. Bij de installatie kunnen de twee waterstofbussen tanken die Qbuzz sinds december inzet als onderdeel van een tweejarige waterstofpilot.

Lees verder